Chcesz kupić swój pierwszy rower górski? W dzisiejszych sklepach rowerowych możemy znaleźć wiele ciekawych modeli w rozsądnych cenach. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, wybierając odpowiedni model?
Rowery górskie (MTB) są idealne do prowadzenia wszechstronnego stylu życia. Można na nich jeździć nie tylko po górach, ale także po równych nawierzchniach – utwardzonych i nieutwardzonych. Są tak często kupowane, ponieważ spełniają potrzeby wielu osób.
Hardtail czy full suspension?
Pierwszą decyzją, jaką musimy podjąć przy wyborze odpowiedniego roweru górskiego, jest jego styl. Wyróżniamy dwa rodzaje rowerów tego typu: hardtail i full suspension, czyli w skrócie full. Rower, który ma tylko przedni amortyzator, nazywamy hardtail. Full jest wyposażony zarówno w przednią, jak i tylną jednostkę, znaną jako amortyzatory, tłumiki lub dampery. Ze względu na mniejszą wagę i bardziej efektywne przekształcanie siły mięśni w napęd, rowery typu hardtail nie powodują strat energii związanych z damperem. Rowery typu full najlepiej sprawdzają się w trudnym terenie, natomiast rowery typu hardtail są uniwersalne i nadają się zarówno do jazdy po wzgórzach, jak i po płaskim terenie.
Rama – najważniejszy komponent
Podczas zakupu roweru górskiego większość ekspertów zaleca, aby przede wszystkim sprawdzić ramę. Obecnie króluje aluminium, które jest lekkie i wytrzymałe. W droższych modelach dostępne są także ramy z włókna węglowego, ale są one lżejsze i mniej wytrzymałe. „Ramy są zbudowane w różnej geometrii, która wpływa na pozycję rowerzysty podczas jazdy Z reguły im dłuższa jest górna rura, tym bardziej skośna będzie pozycja jadącego. Dlatego warto testować rowery różnych marek” –
Koła roweru – 26, 27,5, 700C czy 29 cali?
Kiedyś można było kupić tylko rowery górskie z obręczami 26-calowymi, ale teraz jest większy wybór z większymi średnicami obręczy, takimi jak 27,5, 28 (700C) i 29 cali. Ogólnie rzecz biorąc, im większe koła – tym mniejszy kąt natarcia, co prowadzi do szybszych podjazdów podczas jazdy. Ponadto, ze względu na dużą powierzchnię styku, rowery tego typu są wyraźnie bardziej stabilne i pewne. Natomiast mniejsze koła oznaczają, że rower będzie lżejszy, dynamiczny i łatwiejszy do manewrowania.
Osprzęt rowerowy – na co patrzeć?
Na koniec warto wspomnieć o takich elementach roweru jak amortyzatory, przerzutki i hamulce. Jeśli chodzi o amortyzator, powinien mieć skok 100 mm; jest to najczęściej spotykany rozmiar. Im więcej mamy przerzutek, tym więcej „biegów” mamy do wyboru, ale kierowanie się liczbą biegów nie jest najlepsze. Nawet początkujący rowerzysta będzie potrzebował tylko około 20 różnych biegów. W miarę możliwości powinieneś też szukać roweru z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Są one szczególnie skuteczne w trudnych sytuacjach i zapewniają dużą siłę hamowania. Kiedy nie wiemy, co będzie dla nas najlepsze, warto sprawdzić opinie o akcesoriach w Internecie. Ponadto należy wybrać odpowiednie pedały. Ważne jest, żeby kupić buty z mechanizmem SPD, który umożliwia przypięcie ich do specjalnych zaczepów umieszczonych w pedałach. Wtedy możesz nie tylko naciskać na pedały, ale też je podnosić, co pozwala na bardziej efektywną jazdę.