górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony


» Strona » Aktualności

Jaki rower górski kupić? Opinie Jacka Barutowicza z firmy Rowmix - Artykuł sponsorowany

Data: 19 lipca 2017

Żródło: www.rowmix.com.pl

Chcesz zakupić swój pierwszy rower górski? W sklepach rowerowych znajdziemy obecnie wiele interesujących modeli, także w niskich cenach. Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy doborze odpowiedniego modelu?

Rowery górskie, czyli MTB uznawane są za najbardziej uniwersalne. Doskonale nadają się nie tylko do jazdy w górach, ale również do użytkowania na równej nawierzchni – utwardzonej i nieutwardzonej. Nic więc dziwnego, że są tak często kupowane. Dobry rower górski powinien być przede wszystkim dopasowany do naszych potrzeb. Gdy dopiero rozpoczynamy swoją przygodę z rowerami, nie musimy decydować się na bardzo drogi model. Jacek Barutowicz z firmy Rowmix wskazuje, że: "Bez problemu kupimy dobry rower w cenie poniżej 3000 złotych."

Galeria

Rower typu Hardtail - z amortyzatorem z przoduRower typu Full - z pełną amortyzacją z przodu i z tyłu

Hardtail czy full suspension?
Pierwszą decyzją, którą będziemy musieli podjąć przy wyborze odpowiedniego roweru górskiego, jest jego rodzaj. Rowery tego rodzaju dzielimy na dwa rodzaje – hardtail oraz full suspension, czyli w skrócie full. Hardtail to rower tylko z przednim amortyzatorem. Z kolei rowery full mają zarówno przedni, jak i tylny amortyzator, tak zwany damper czy tłumik. Rowery hardtail są lżejsze i efektywniej przekazują energię mięśni rowerzysty na napęd – nie ma wtedy strat energii wywołanych przez damper. Rowery full są polecane głównie do jazdy w trudnym terenie, hardtail są uniwersalne – będą dobre zarówno po wzniesieniach, jak i na równe drogi.

Rama – najważniejszy komponent
Gdy poszukujemy dla siebie roweru górskiego, na każdym forum internetowym znajdziemy porady, że powinniśmy przede wszystkim zwrócić uwagę na ramę. Dzisiaj rządzi aluminum, które jest lekkie i wytrzymałe. Droższe modele rowerów mają z kolei ramy carbonowe – z włókna węglowego, które są jeszcze lżejsze, ale też mniej wytrzymałe. "Ramy produkowane są w różnorodnej geometrii, która wpływa na pozycję rowerzysty w trakcie jazdy. Zasadniczo, im dłuższa górna rura, tym sylwetka jest bardziej pochylona. Warto więc próbować rowery różnych producentów - jak mówi Jacek Barutowicz - ponieważ mają one różną geometrię i nie każdy będzie pasować do nas idealnie."

Koła roweru – 26, 27,5, 700C czy 29 cali?
Kiedyś w sprzedaży znajdowały się głównie rowery górskie z rowerami 26-calowymi. Teraz do wyboru mamy także te z większą średnicą obręczy, czyli 27,5, 28 (700C) oraz 29 calami. Zasadniczo, im większe koła, tym mniejszy kąt natarcia, co przekłada się na prostsze pokonywanie przeszkód i szybsze podjeżdżanie. Dzięki temu, że duże koła mają też większą powierzchnię kontaktu z podłożem, cały rower jest bardziej stabilny i pewny w prowadzeniu. Z kolei mniejsze koła są bardziej dynamiczne i zwrotne, a rower z nimi jest też lżejszy niż z tymi dużymi.

Osprzęt rowerowy – na co patrzeć?
Na koniec warto omówić też kwestię osprzętu rowerowego takiego jak amortyzator, przerzutki, hamulce. Gdy chodzi o amortyzator, powinien mieć on skok 100 mm, który jest najbardziej uniwersalny. Im więcej przerzutek, tym więcej „biegów” mamy do wyboru, ale kierowanie się ich liczbą nie jest najważniejsze. Nawet początkującemu rowerzyście wystarczy około 20 różnych przełożeń. Warto poszukiwać też roweru z hamulcami hydraulicznymi – tarczowymi. Najlepiej sprawdzają się w trudnych warunkach i gwarantują wysoką siłę hamowania. Warto sprawdzić opinie na temat osprzętu on-line, gdy nie wiemy, co będzie dla nas najlepsze. Ponadto powinniśmy wybrać odpowiednie pedały. Gdy chcemy jeździć na rowerze górskim, warto zaopatrzyć się w obuwie z systemem SPD, które możemy wpiąć do specjalnych zatrzasków w pedałach. Wtedy nie tylko możemy naciskać na pedały, ale też podnosić je w górę, dlatego jazda jest bardziej efektywna.

Ciekawe książki o tematyce rowerowej

Rekomendacja strony

Uważasz, że powyższy news jest ciekawy? Podziel się nim z innymi i dodaj go do:

WykopWykop FacebookFacebook GoogleGoogle

Komentarze ( 0 )

Nie bądź obojętny! Wyraź swoją opinię na temat artykułu Dodaj komentarz »