górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony

turystyczna

Przebieg trasy:

Cięcina → Węgierska Górka → Żabnica → Węgierska Górka → Cięcina

Gdyby nie okazja napisania kilku tras do przewodnika rowerowego po Górnym Śląsku, Jurze oraz Podbeskidziu niewiem czy kiedykolwiek zapuściłbym się rowerem w rejon Węgierskiej Górki, bowiem nie zdawałem sobie sprawy, że obfituje on w tyle atrakcji turystycznych. Dlatego też zdecydowałem zaprezentować na stronie niewielki fragment napisanej trasy rowerowej, która przebiega po Żywiecczyźnie, m.in. przez Węgierską Górkę.

Mapa trasy rowerowej

Wyświetl większą mapę

Pętlę wokół Węgierskiej Górki rozpocząłem przy drewnianym kościele z 1542 roku pw św. Katarzyny w Cięcinie (Foto 1). Stąd udałem się w kierunku pomnika poświęconego poległym podczas II Wojny Światowej mieszkańcom (Foto 2) i na rozwidleniu odbiłem w lewo. Na kolejnym skrzyżowaniu skręciłem w lewo i znalazłem się na głównej drodze, gdzie biegnie czerwony szlak rowerowy z Bielska-Białej do miasta Martin. Trzymając się w/w szlaku i pamiętając, że w pewnym momencie schodzi z ulicy na chodnik (Foto 3) i odbija w prawo, dojechałem do promenady nad rzeką Sołą w Węgierskiej Górce.

Fotogaleria 1

Kościół pw św. Katarzyny w CięciniePomnik upamiętnający mieszkańców poległych podczas II Wojny ŚwiatowejAutor strony na czerwonym szlaku rowerowym w Węgierskiej GórceKładka na rzeką Sołą, przy promenadzie w Węgierskiej GórcePodjazd rowerem w kierunku Traktu Cesarskiego w Węgierskiej Górce

Widoczną w oddali kładką nad rzeką (Foto 4) przedostałem się na drugi brzeg i podjazdem z kilkoma serpentynami (Foto 5) znalazłem się na wzniesieniu gdzie biegnie dawny trakt cesarski. Po odbiciu w lewo przejechałem kilkaset metrów mijając po drodze jedną z tablic do fortu. Po napotkaniu pierwszej asfaltowej przecznicy po prawej i kolejnej tabliczki (Foto 8) rozpocząłem podjazd między domami w kierunku schronu Waligóra (Foto 10). Ostatnie metry do fortu prowadzą leśnym duktem (Foto 9) i wymagają nieco wysiłku i techniki jazdy rowerem.

Fotogaleria 2

Obelisk poświęcony majorowi Kazimierzowi CzarkowskiemuPanorama na Beskid Żywiecki i Węgierską Górkę z platformy widokowejTabliczki kierunkowe zaprowadzą nas do pierwszego fortu - Waligóra30 metrów drogi do schronu Waligóra biegnie typowym leśnym duktemSchron bojowy Waligóra w Węgierskiej Górce

Po zaliczeniu kolejnej atrakcji na trasie rowerowej wróciłem spowrotem na cesarski trakt i odbiłem w prawo, zgodnie z zielonym szlakiem rowerowym. Po zjeździe do skrzyżowania dróg, z małym obeliskiem (Foto 6) skręciłem w lewo i poprzez most nad Sołą (Foto 12) dojechałem do głównej drogi prowadzącej przez wieś. Skręciłem w prawo, a następnie w pierwszą przecznicę po lewej. Przejechałem tory kolejowe i wąską drogą pomiędzy domostwami udałem się w kierunku Żabnicy, trzymając się cały czas zielonego szlaku rowerowego. W pewnym momencie krajobraz robi nieco sielski (Foto 13), potem droga znowu wije się między domami - trzeba uważnie szukać oznaczeń szlaku rowerowego!

Fotogaleria 3

Dzwonnica Loretańska w Żabnicy przy skrzyżowaniu drógKolejnym mostem wracamy na drugi brzeg rzekiSielska atmosfera na zielonym szalku rowerowym do ŻabnicyPomnik pomordowanych polskich partyzantów w ŻabnicyMalowniczy podjazd rowerem w kierunku schrony Wyrwidąb

Docieram do skrzyżowania przy którym stoi charakterystyczna Dzwonnica Loretańska (Foto 11), która niegdyś ostrzegała mieszkańców przed nadciągającymi burzami, ulewami czy powodzią. Skręcam w lewo, mijam po prawej pomnik poświęcony pomordowanym w Żabnicy partyzantom (Foto 14) i skręcam w prawo, w pierwszą przecznicę za mostem. Tym samym rozpoczynam podjazd malowniczą drogą pod wzgórze Bukowina (Foto 15), na którym znajdują się dwa kolejne schrony wojskowe: Wyrwidąb (Foto 17) oraz nieco niżej Wąwóz. Ze wzgórza roztacza się przepiękna panorama 360o na okolicę (Foto 16).

Fotogaleria 4

Panorama ze wzgórza Bukowina w kierunku na ŻywiecSchron bojowy Wyrwidąb na wzgórzu BukowinaZjazd zielonym szlakiem rowerowym ze wzgórza w kierunku schronu WędrowiecSchron bojowy Wędrowiec w Węgierskiej Górce

Spod schronu udaję się w kierunku charakterystycznego małego, samotnego drzewa z rękawem na maszcie na środku wzgórza, obok którego przebiega gruntowa droga. Jadę w lewo i zjeżdżam ze wzgórza zielonym szlakiem (Foto 18) między domy. Na dole skręcam w pierwszą przecznicę w prawo i ponownie robię na kolejnym skrzyżowaniu. Po kilkudziesięciu metrach docieram do czwartego schronu na trasie - Wędrowiec (Foto 19) . Mieści się w nim małe muzeum poświęcone fortyfikacjom regionu i ich roli podczas II Wojny Światowej.

Aby dotrzeć z powrotem w kierunku kościoła w Cięcinie skręcam w trzecią przecznicę po prawej (ul. Wyzwolenia), przeżdżam wąskim przesmykiem pod torami kolejowymi i jadę prosto. Droga zakręca w prawo, jadę prosto do momentu aż droga skręca po łuku w lewo. Na rozwidleniu odbijam w prawo (ul. Grobla) i po dojechaniu rowerem do skrzyżowania przy torach kolejowych oraz jadę w lewo i po minięciu szkoły podstawowej znajduję się ponownie w punkcie startowym trasy.

Przydatne przewodniki, mapy i e-booki

Rekomendacja strony

Spodobała Ci się relacja z wycieczki? Podziel się nią z innymi i dodaj ją do: