górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony

szosowa / turystyczna

Przebieg trasy:

Cięcina → Węgierska Górka → Żabnica → Węgierska Górka → Cięcina

Gdyby nie okazja napisania kilku tras do przewodnika rowerowego po Górnym Śląsku, Jurze oraz Podbeskidziu niewiem czy kiedykolwiek zapuściłbym się rowerem w rejon Węgierskiej Górki, bowiem nie zdawałem sobie sprawy, że obfituje on w tyle atrakcji turystycznych. Dlatego też zdecydowałem zaprezentować na stronie niewielki fragment napisanej trasy rowerowej, która przebiega po Żywiecczyźnie, m.in. przez Węgierską Górkę.

Mapa trasy rowerowej

Wyświetl większą mapę »

Pętlę wokół Węgierskiej Górki rozpocząłem przy drewnianym kościele z 1542 roku pw św. Katarzyny w Cięcinie (Foto 1). Stąd udałem się w kierunku pomnika poświęconego poległym podczas II Wojny Światowej mieszkańcom (Foto 2) i na rozwidleniu odbiłem w lewo. Na kolejnym skrzyżowaniu skręciłem w lewo i znalazłem się na głównej drodze, gdzie biegnie czerwony szlak rowerowy z Bielska-Białej do miasta Martin. Trzymając się w/w szlaku i pamiętając, że w pewnym momencie schodzi z ulicy na chodnik (Foto 3) i odbija w prawo, dojechałem do promenady nad rzeką Sołą w Węgierskiej Górce.

Fotogaleria 1

Kościół pw św. Katarzyny w CięciniePomnik upamiętnający mieszkańców poległych podczas II Wojny ŚwiatowejAutor strony na czerwonym szlaku rowerowym w Węgierskiej GórceKładka na rzeką Sołą, przy promenadzie w Węgierskiej GórcePodjazd rowerem w kierunku Traktu Cesarskiego w Węgierskiej Górce

Widoczną w oddali kładką nad rzeką (Foto 4) przedostałem się na drugi brzeg i podjazdem z kilkoma serpentynami (Foto 5) znalazłem się na wzniesieniu gdzie biegnie dawny trakt cesarski. Po odbiciu w lewo przejechałem kilkaset metrów mijając po drodze jedną z tablic do fortu. Po napotkaniu pierwszej asfaltowej przecznicy po prawej i kolejnej tabliczki (Foto 8) rozpocząłem podjazd między domami w kierunku schronu Waligóra (Foto 10). Ostatnie metry do fortu prowadzą leśnym duktem (Foto 9) i wymagają nieco wysiłku i techniki jazdy rowerem.

Fotogaleria 2

Obelisk poświęcony majorowi Kazimierzowi CzarkowskiemuPanorama na Beskid Żywiecki i Węgierską Górkę z platformy widokowejTabliczki kierunkowe zaprowadzą nas do pierwszego fortu - Waligóra30 metrów drogi do schronu Waligóra biegnie typowym leśnym duktemSchron bojowy Waligóra w Węgierskiej Górce

Po zaliczeniu kolejnej atrakcji na trasie rowerowej wróciłem spowrotem na cesarski trakt i odbiłem w prawo, zgodnie z zielonym szlakiem rowerowym. Po zjeździe do skrzyżowania dróg, z małym obeliskiem (Foto 6) skręciłem w lewo i poprzez most nad Sołą (Foto 12) dojechałem do głównej drogi prowadzącej przez wieś. Skręciłem w prawo, a następnie w pierwszą przecznicę po lewej. Przejechałem tory kolejowe i wąską drogą pomiędzy domostwami udałem się w kierunku Żabnicy, trzymając się cały czas zielonego szlaku rowerowego. W pewnym momencie krajobraz robi nieco sielski (Foto 13), potem droga znowu wije się między domami - trzeba uważnie szukać oznaczeń szlaku rowerowego!

Fotogaleria 3

Dzwonnica Loretańska w Żabnicy przy skrzyżowaniu drógKolejnym mostem wracamy na drugi brzeg rzekiSielska atmosfera na zielonym szalku rowerowym do ŻabnicyPomnik pomordowanych polskich partyzantów w ŻabnicyMalowniczy podjazd rowerem w kierunku schrony Wyrwidąb

Docieram do skrzyżowania przy którym stoi charakterystyczna Dzwonnica Loretańska (Foto 11), która niegdyś ostrzegała mieszkańców przed nadciągającymi burzami, ulewami czy powodzią. Skręcam w lewo, mijam po prawej pomnik poświęcony pomordowanym w Żabnicy partyzantom (Foto 14) i skręcam w prawo, w pierwszą przecznicę za mostem. Tym samym rozpoczynam podjazd malowniczą drogą pod wzgórze Bukowina (Foto 15), na którym znajdują się dwa kolejne schrony wojskowe: Wyrwidąb (Foto 17) oraz nieco niżej Wąwóz. Ze wzgórza roztacza się przepiękna panorama 360o na okolicę (Foto 16).

Fotogaleria 4

Panorama ze wzgórza Bukowina w kierunku na ŻywiecSchron bojowy Wyrwidąb na wzgórzu BukowinaZjazd zielonym szlakiem rowerowym ze wzgórza w kierunku schronu WędrowiecSchron bojowy Wędrowiec w Węgierskiej Górce

Spod schronu udaję się w kierunku charakterystycznego małego, samotnego drzewa z rękawem na maszcie na środku wzgórza, obok którego przebiega gruntowa droga. Jadę w lewo i zjeżdżam ze wzgórza zielonym szlakiem (Foto 18) między domy. Na dole skręcam w pierwszą przecznicę w prawo i ponownie robię na kolejnym skrzyżowaniu. Po kilkudziesięciu metrach docieram do czwartego schronu na trasie - Wędrowiec (Foto 19) . Mieści się w nim małe muzeum poświęcone fortyfikacjom regionu i ich roli podczas II Wojny Światowej.

Aby dotrzeć z powrotem w kierunku kościoła w Cięcinie skręcam w trzecią przecznicę po prawej (ul. Wyzwolenia), przeżdżam wąskim przesmykiem pod torami kolejowymi i jadę prosto. Droga zakręca w prawo, jadę prosto do momentu aż droga skręca po łuku w lewo. Na rozwidleniu odbijam w prawo (ul. Grobla) i po dojechaniu rowerem do skrzyżowania przy torach kolejowych oraz jadę w lewo i po minięciu szkoły podstawowej znajduję się ponownie w punkcie startowym trasy.

Przydatne przewodniki, mapy i e-booki

Rekomendacja strony

Spodobała Ci się relacja z wycieczki? Podziel się nią z innymi i dodaj ją do: