górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony

górska / mtb

Przebieg trasy:

Bielsko-Biała → Bystra → Meszna → Bystra → Bielsko-Biała

Po dłuższej przerwie w jeździe na rowerze, planowałem przygotować większą, górską trasę rowerową. Niestety plany jak zwykle pokrzyżowało niezbyt dobre przygotowanie się do trasy i tym samym nic z niej wyszło. Na trasie tejże wycieczki rowerowej znalazła się m.in. Chata na Groniu - miejsce o którym słyszałem, lecz nie miałem okazji się do niego wybrać ani rowerem, ani w żaden inny sposób. Także trasa rowerowa ograniczy się tylko do w/w miejsca, do którego dojazd rowerem z Bielska-Białej i tak wymaga nieco wysiłku.

Mapa trasy rowerowej

Wyświetl większą mapę »

Aby dotrzeć do naszego celu wycieczki rowerowej, musimy udać się czerwonym szlakiem rowerowym Bielsko-Biała-Martin w kierunku Bystrej. Osoby które nie znają dobrze okolic Bystrej lepiej niech trzymają się szlaku rowerowego. Ja po minięciu drewnianego kościoła w w/w dzielnicy porzuciłem czerwony szlak rowerowy i przejechałem kładką nad rzeką i drogą gruntową przez las dojechałem do ul. Zdrojowej w Bystrej (Foto 1). To dobry skrót do tej miejscowości. Następnie wąską, asfaltową drogą wzdłuż potoku Białka dojechałem do ul. Klimczoka, na której znowu natrafiłem na w/w czerwony szlak rowerowy.

Fotogaleria 1

Autor strony na drodze prowadzącej do BystrejAutor strony na czerwonym szlaku rowerowym w BystrejTablice informacyjne kierujące do Chaty na GroniuPodjazd rowerem ul. Orczykową w kierunku Chaty na GroniuRowerem na Różańcowym Szlaku Maryjnym w kierunku Chaty na GroniuPoczątek podjazdu po betonowych płytach

Tuż przy zabytkowej szkole w Bystrej szlak rowerowy odbija w lewo i rozpoczyna się długi podjazd w kierunku kościoła. Po jego pokonaniu naszym oczom ukaże się wspaniała ponorama na okolicę oraz górę Skrzyczne (Foto 2). Przez kolejny, dłuższy odcinek trasy będziemy jechać, aż do kościoła w Mesznej, w miarę płaską drogą, pomiędzy nielicznymi domostwami. Tuż przy kościele rozpoczyna się też Różańcowy Szlak Maryjny, biegnący w kierunku sanktuarium na górce w Szczyrku.

Po minięciu kościoła w Mesznej i parkingu, na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i rozpoczynamy kolejną wspinaczkę rowerem. Za zakręcem w lewo, żegnamy się z czerwonym szlakiem rowerowym i zgodnie z pierwszeństwem przejazdu skręcamy w prawo w ul. Orczykową (Foto 3). Od tego miejsca będziemy, przez niemal 1 km, już tylko kręcić po górkę (Foto 4,5). Im wyżej będziemy - tym podjazd będzie stromszy.

Fotogaleria 2

Pierwsza z 19 kapliczek rożańcowych na szlakuTablica informacyjna o Różańcowym Szlaku MaryjnymAutor strony na jednymym ostrym zakręcie na trasie podjazduKolejna kapliczka rożańcowa na trasie podjazduJedno z miejsc widokowych ze zbocza, na którym stoi Chata na Groniu

Po dojechaniu do granicy lasu, skończy się asfalt i zobaczymy pierwszą kapliczkę różańcową (Foto 7) oraz tablicę informacyjną o szlaku (Foto 8). Od te tego miejsca do Chaty na Groniu będzie dokładnie 800 metrów podjazdu po szutrze oraz betonowych płytach (w tym ażurowych). Po pokonaniu zakrętu w lewo i stromym podjeżdzie (Foto 9) dotrzemy do rozwidlenia na którym zgodnie z tabliczką kierunkową, przy kolejnej kapliczce różańcowej, jedziemy w lewo (Foto 10).

Panorama z drogi do Chaty na Groniu na Łodygowice i Beskid MałyChata na Groniu na zboczu Magurki w Beskidzie Śląskim

Droga do karczmy górlaskiej (Foto 13) będzie już płaska, a po jej lewej stronie będziemy mogli zobaczyć panoramę na Wilkowice oraz masyw Beskidu Małego z Magurką Wilkowicką na czele (Foto 12). Na miejscu możemy zjeść smaczny obiad, a nawet zostać na noc! Znajdzie się również coś dla najmłodszych.

Do Bielska-Białej najławiej możemy wrócić tą samą drogą. Ja wraz z towarzyszami podróży wybraliśmy jednak (nieświadomie) opcję dalszej "jazdy" szlakiem różańcowym, aż do Szczyrku. Uprzedzając innych chętnych informuję, że powyższy szlak nie nadaje się do jazdy rowerem (poza krótkimi odcinkami) i jego pokonanie polegało na wypychaniu rowerów w górę...

Przydatne przewodniki, mapy i e-booki

Rekomendacja strony

Spodobała Ci się relacja z wycieczki? Podziel się nią z innymi i dodaj ją do: