górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony

Typ trasy:

szosowa / turystyczna

Przebieg trasy:

Bielsko-Biała → Wilkowice → Łodygowice → Rybarzowice → Buczkowice → Meszna → Bystra → Wilkowice → Bielsko-Biała

Wyjątkowy, wolny od pracy, piątek postanowiłem wykorzystać na dokładniejszą eksplorację kilku, bliskich zakątków w Kotlinie Żywieckiej. Jest to rejon w pobliżu Bielska-Białej, który również jest dość rzadko odwiedzany przez mnie na rowerze. Nie chcąc ryzykować palenia się na słońcu i jazdy na rowerze w upale wyruszyłem na wycieczkę rowerową wcześnie rano, bo już o godzinie 8oo, zakładając z góry, że będzie to raczej wycieczka niezbyt długa i dość szybka.

Mapa trasy rowerowej

Wyświetl większą mapę »

Trasę rowerową rozpocząłem pod pomnikiem "Poległym za Polskę" przy ul. Partyzantów, którędy to przebiega czerwony szlak rowerowy w kierunku miasta Martin na Słowacji. Do przejazdu kolejowego w Wilkowicach jechałem cały czas wedle oznaczeń szlaku, najpierw drogą rowerową wzdłuż ul. Bystrzańskiej (Foto 1), kładką nad rzeką Biała, przy węźle obwodnicy wschodniej, a następnie szutrową drogą rowerową wzdłuż wymienionej rzeki (Foto 2). Jeden z jej odcinków był dość wąski i kamienisty, a na dodatek w jednym miejscu zmuszony byłem pokonać niewielki jar ze strumieniem (Foto 3).

Fotogaleria 1

Autor strony na drodze rowerowej wzdłuż ul. PartyzantówAutor strony na drodze rowerowej wzdłuż rzeki Biała w MikuszowicachPrzejazd przez strumyk na czerwonym szlaku biegnącym do miasta Martin na SłowacjiKapliczka przydrożna w Wilkowicach Górnych przy ul. WyzwoleniaPanorama na Beskid Śląski z Łodygowic

Po dojechaniu do przejazdu kolejowego przeciąłem drogę Bielsko-Żywiec i ropocząłem dość długi podjazd do Wilkowic Górnych. Po osiągnięciu punktu szczytowego, jakim jest pętla autobusowa, rozpoczął się przyjemny zjazd w kierunku Łodygowic. Tuż po minięciu tablicy z nazwą wsi, po prawej stronie drogi, ukazała mi się wyjątkowa panorama na Beskid Śląski, ze Skrzycznem na czele (Foto 5).

Kolejne kilometry na rowerze połknąłem jadąc przez centrum wioski, aż do nowego mostu nad rzeką Żylica, zaraz za którym skręciłem w lewo, w wąską drogę pośród domów. Dotarłem tym samym do skrzyżowania w inną, lokalną drogą, a w oddali, po lewej stronie, mogłem podziwiać zabytkowy kościół pw. Szymona i Judy Tadeusza w Łodygowicach (Foto 6). Obiekt ten znajduje się na tzw. Szlaku Architektury Drewnianej. Z kolei po prawej stronie, pośród drzew okazałego parku, stał XVII-wieczny dworek (Foto 7), zwany też zamkiem łodygowickim. Na obrzeżach parku można dostrzec jeszcze pozostałości ziemnych bastionów oraz wałów (Foto 8), które otaczały go za czasów świetności.

Fotogaleria 2

Zabytkowy kościół drewniany z XVII wieku pw. św. Szymona i Judy w ŁodygowicachZespół Zamkowo-Parkowy w ŁodygowicachPozostałości wału ziemnego otaczającego dwór w Łodygowicach

Obejrzałem atrakcje turystyczne Łodygowic i zawróciłem w kierunku mostu nad Żylicą. Pokonałem estakadę i obrałem kierunek w lewo, w drugą przecznicę (skrzyżowanie z czerwoną nawierzchnią). Wjechałem na drogę Bielsko-Żywiec i tuż za przejściem dla pieszych z sygnalizatorem, odbiłem w lewo, w ul. Beskidzką, prowadzącą do Rybarzowic. Po wjechaniu w drugą przecznicę po lewej stronie wymienionej drogi, znalazłem się na drodze rowerowej biegnącej wzdłuż rzeki Żylicy (Foto 9).

Fotogaleria 3

Autor strony na drodze rowerowej wzdłuż Żylicy w RybarzowicachPlan dróg rowerowych na terenie Rybarzowic i BuczkowicAutor strony na drodze rowerowej wzdłuż Żylicy w Buczkowicach

Przyjemna trasa rowerowa doprowadziła mnie do centrum Buczkowic, gdzie również wybudowano wzdłuż rzeki podobny odcinek drogi rowerowej (Foto 11). Będąc w Buczkowicach znalazłem się ponownie na czerwonym szlaku Martin-Słowacja, biegnącym tym razem w kierunku Bielska-Białej (Foto 12).

Po przejechaniu kładki nad Żylicą, przecięciu drogi do Szczyrku i pokonaniu wąskiego oraz krętego odcinka szlaku, pośród domów, trasa szlaku rowerowego prowadziła poprzez łaki i nieugory (Foto 13). Mniej więcej w połowie drogi mogłem podziwiać piekną panoramę okolicy, m.in. z prawej strony na Beskid Mały (Foto 15) oraz z lewej na Beskid Śląski.

Fotogaleria 4

Tabliczka kierunkowa czerwonego szlakuAutor strony na czerwonym szlaku biegnącym w kierunku MesznejPrzebieg czerwonego szlaku w dalszym etapiePanorama na Beskid Mały z czerwonego szlaku

Dalsza część trasy rowerowej, poza krótkim, kamienistym odcinkiem przez lasek (Foto 14), prowadziła już wśród domostw wsi Meszna oraz Bystrej. Z centrum Bystrej udałem się w kierunku przejazdu kolejowego w Wilkowicach i, dokładnie tak jak na początku wycieczki, wzdłuż rzeki Biała dotarłem do rodzinnego miasta.

Przydatne przewodniki, mapy i e-booki

Rekomendacja strony

Spodobała Ci się relacja z wycieczki? Podziel się nią z innymi i dodaj ją do: