górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony

Typ trasy:

szosowa / turystyczna

Przebieg trasy:

Bielsko-Biała (Lipnik Dolny) → Kozy → Pisarzowice → Stara Wieś → Pisarzowice → Kozy → Bielsko-Biała (Lipnik Dolny)

Pomimo, że w tym roku rozpocząłem już 17 sezon rowerowy, to jakoś nigdy specjalnie nie zapuszczałem się w okolice Hałcnowa czy Komorowic, nie wspominając o dalszych mieścinach w tym rejonie. W tym roku postanowiłem to zmienić, a zachęciło mnie do tego niedawne wytyczenie niebieskiego szlaku wokół Bielska-Białej, który zahacza o te rejony. Dlatego postanowiłem go wykorzystać jako dogodny sposób na dotarcie w okolice Pisarzowic i Starej Wsi, gdzie istnieje kilka atrakcyjnych obiektów do zobaczenia.

Mapa trasy rowerowej

Wyświetl większą mapę »

Trasę rowerową rozpocząłem w Parku Włókniarzy, skąd udałem się w kierunku Lipnika Dolnego. Ulicą Lipnicką dojechałem w okolice zabytkowego kościóła pw. Narodzenia Najświętszej Maryji Panny i św. Walentego (Foto 1) przy ul. Ks. Brzózki, obok którego biegnie niebieski szlak Rowerowej Obwodnicy Bielska. Dalsza część wycieczki rowerowej biegła wedle wytyczonego szlaku, aż do granicy Kóz z Pisarzowicami, do których wjechałem ul. Graniczną, mijając po drodze zabytkową kapliczkę z cegły z 1825 roku (Foto 3).

Fotogaleria 1

Zabytkowy kościół pw. Narodzenia Najświętszej Maryji Panny i św. WalentegoStara drewniana chałupa w Kozach przy ul. Nadbrzeżnej 78Kapliczka przydrożna z 1825 roku w Pisarzowicach

W miejscu, w którym szlak odbija ostro w lewo pojechałem prosto, włączyłem się na chwilę na głowną drogę, biegnącą przez wieś i skręciłem w prawo w ul. Pańską. Po minięciu mostu nad potokiem, po lewej stronie drogi mogłem zobaczyć kolejną przydrożną kapliczkę (Foto 4). Jak dowiedziałem się z oficjalnej strony Pisarzowic, na terenie sołectwa znajduje się ponad 40 różnych przydrożnych krzyży i kapliczek.

Tuż za w/w kapliczką mogłem zobaczyć zespół dworsko-parkowy, gdzie pośród drzew stoi nie w pełni wyremontowany dwór murowano-drewniany z 1706 roku (Foto 5), a po przeciwnej stronie drogi obory, stajnie oraz stary, murowany spichlerz. Aktualnie na terenie zespołu urzęduje Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna.

Fotogaleria 2

Kapliczka przydrożna w Pisarzowicach przy ul. PańskiejDworek z 1706 roku w PisarzowicachOgrody japońskie w Pisarzowicach przy ul. Ogrodowej

Po krótkiej przerwie, poświęconej robieniu zdjęć, ruszyłem dalej. Na skrzyżowaniu skręciłem w lewo w ul. Szkolną, by po pokonaniu niespełna 800 metrów odbić w prawo w ul. Ogrodniczą, przy której czekała na mnie druga z atrakcji w Pisarzowicach - piękny ogród w stylu japońskim, mieszczący się przy szkólce krzewów ozdobnych (Foto 6). Po środku ogrodu stoi budynek z charakterystycznym dachem, w którym funkcjonuje herbaciarnia.

Po powrocie na ul. Szkolną (skręt w prawo) jechałem nią tak długo, aż dotarłem ponownie do głównej drogi prowadzącej przez wieś, przeciąłem ją i wleciałem na ul. Starowiejską, biegnącą pośród stawów i pól uprawnych. Po kilkudziesięciu metrach odbiłem w lewo, w gruntową drogę (ul. Na skowronków), gdzie po lekkim podjeździe ujrzałem panoramę na wzniesienie, na którym stoi Krzyż Milenijny w Starej Wsi (Foto 7).

Fotogaleria 3

Autor strony na trasie wycieczki rowerowejMalownicza dolinka ze stawami hodowlanymi w Starej Wsi

Po zjeździe do malowniczej dolinki, pośród stawów (Foto 8), dotarłem do głównej drogi prowadzącej do Starej Wsi. Skręciłem w prawo, a następnie w pierwszą przecznicę po lewej stronie (ul. Działkowa), by po pokonaniu szutrowego podjazdu dotarzeć do najwyższego punktu wsi, zwanego Białą Glinką, na którym postawiono w 2000 roku Krzyż Milenijny (Foto 9,10). Ze szczytu wzniesienia mogłem podziwiać przepiękną panoramę Beskidów oraz pobliskich Wilamowic (Foto 12).

Fotogaleria 4

Krzyż Milenijny w Starej WsiWzgórze zwane Białą Glinką, na którym stoi Krzyż MilenijnyAutor strony na wzgórzu Biała GlinkaPanorama na Wilamowice i Beskidy z Białej Glinki

Dalsza część trasy przebiegła pośród pól uprawnych i nielicznych domostw, przyległych do ul. Lipowej, aż do skrzyżowania z ul. Zakręt, na którym po odbiciu w lewo czekał mnie przyjemny zjazd i droga pośród stawów hodowlanych. Po ponownym znalezieniu się na głównej drodze biegnącej przez wieś skręciłem w lewo i po przejechaniu kilkudziesięciu metrów dotarłem do kolejnych atrakcji na trasie.

Tuż przy drodze, na niewielkim wzniesieniu, pośród drzew, stoi drewniany kościół pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Świętego z 1522 roku (Foto 13,14). W jego wnętrzu znajduje się równie zabytkowy obraz "Ukrzyżowanie" z XVI wieku. Z kościółkiem sąsiaduje także XIX wieczny budynek plebanii oraz drewniany budynek dawnej szkoły parafialnej (Foto 15). Wszystkie wymienione obiekty znajdują się na głównym szlaku architektury drewnianej woj. śląskiego.

Fotogaleria 5

Drewniany kościól w Straej WsiZabytkowy kościółek z 1522 roku w Starej WsiZabytkowy budynek dawnej szkoły parafialnejAutor strony na trasie rowerowej w kierunku PisarzowicKawałek panoramy na Beskid Mały z ul. Czernichowskiej w Pisarzowicach

Po kilkudziesięciu metrach jazdy główną drogą odbiłem w prawo w ul. Pielgrzymów. Droga o zróżnicowanym poziomie, biegnąca przez Starą Wieś Górną, okazała się przyjemna dla oka (Foto 16). Tuż przed drzewem, przy którym stał kolejny na trasie wycieczki przydrożny krzyż, skręciłem w lewo i znalazłem się ponownie w Pisarzowicach.

Trzymając się cały czas kursu na lewo wjechałem w ul. Czernichowską prowadzącą w kierunku centrum sołectwa. Przy w/w drodze, a dokładnie przy samym końcu jednej z jej przecznic (ul. Leśna), stoi, pośród drzew, stara drewniana chałupa z 1826 roku. Dojazd do niej wymaga nadłożenia jedynie kilkudziesięciu metrów. Przyjemny zjazd do centrum Pisarzowic obfitował również w piękne widoki na szczyty Beskidu Małego (Foto 17). Z głównej drogi prowadzącej do Bielska wjechałem ponownie na niebieski szlak i poprzez Kozy wróciłem do domu.

Przydatne przewodniki, mapy i e-booki

Rekomendacja strony

Spodobała Ci się relacja z wycieczki? Podziel się nią z innymi i dodaj ją do: