górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony

Typ trasy:

szosowa / turystyczna

Przebieg trasy:

Bielsko-Biała (Wapienica) → Jaworze → Jaworze Nałęże → Górki Wielkie → Jaworze Nałęże → Jaworze → Bielsko-Biała (Wapienica)

Niezwykły skwar lejący się z nieba już od samego, sobotniego poranka nie zniechęcił mnie do aktywnego wypoczynku na rowerze. Przygotowywana z mozołem, przez kilka dni trasa rowerowa do Górek Wielkich nie mogła długo czekać. Spakowałem bidon, dwa batoniki energetyczne oraz wydrukowaną mapę z przebiegiem wycieczki rowerowej i wyruszyłem w kierunku stadionu sportowego w Wapienicy, przy ul. Jaworzańskiej.

Mapa trasy rowerowej

Wyświetl większą mapę »

Zadecydowałem, że do Górek Wielkich wjadę od strony Jaworza Nałęża. Z pod stadionu sportowego obrałem kierunek do centrum Jaworza, gdzie skręciłem w lewo w ul. Słoneczną, którą dojechałem aż do skrzyżowania z ul. Cisową. Po skręceniu w lewo czekał na mnie jeszcze delikatny, ok. 2 km podjazd do ul. Góreckiej, prowadzącej w kierunku Górek (skręt w prawo).

Mapka PDF

Mapka PDF trasy rowerowej

Kolejne 2 km drogi prowadziły przez środek przyjemnego lasu, więc nie byłem tak narażony na bezpośrednie promienie słoneczne. Niestety droga była w fatalnym stanie technicznym, ale po kilku minutach dotarłem do celu podróży (Foto 2). Jak mogłem dostrzec na słupku z nazwą mieściny - znalazłem się na Międzynarodowej Trasie Rowerowej Greenways.

Po minięciu okazałego, 450-letniego dębu (Foto 1), stojącego tuż przy drodze, rozpoczął się dość długi zjazd, który zakończył się przy skrzyżowaniu z ul. Bielską. Wedle znalezionych informacji w sieci znalazłem się na trasie I odcinka ścieżki przyrodniczo-dydaktycznej wokół góry Bucze. Pomimo informacji o tym, że w/w trasę najlepiej odwiedzić wiosną podjąłem próbę okrążenia góry Bucze (418 m).

Na wspomnianym skrzyżowaniu skręciłem w prawo i po kilkunastu metrach wjechałem w pierwszą przecznicę po lewej stronie drogi. Po kolejnych metrach lekkiego podjazdu odbiłem w lewo w ul. Spacerową, z której niedługo potem rozpostarła się przede mną wspaniała panorama na Beskidy i okolicę (Foto 3,4).

Fotogaleria 1

Okazały 450-letni dąb w Górkach WielkichAutor strony na trasie wycieczki rowerowejAutor strony na jednym z miejsc widokowych na trasiePanorama z ul. Spacerowej w Górkach Wielkich

Ulica Spacerowa kończy się dokładnie przy furtce Dziecięcego Ośrodka Leczniczo-Rehabilitacyjnego. Wedle znalezionej na jednej ze stron mapy, w tym miejscu rozpoczyna się II odcinek ścieżki wokół góry Bucze (Foto 6). Przyjemna trasa pośród drzew (Foto 7,9) była, poza jednym mocno zabłoconym odcinkiem i stromym podejściem, prawie całkowicie do pokonania rowerem. Jednak jest to propozycja raczej dla zaprawionych "górali" i dała mi się trochę we znaki.

Po okrążeniu góry znalazłem się dokładnie po przeciwnej stronie ośrodka dla dzieci, przejechałem przez jego teren i znalazłem się ponownie na ul. Spacerowej, z której wróciłem na wymienione wcześniej skrzyżowanie. Ruszyłem więc w kieruneku "centrum" wioski, mijając po lewej stronie drogi zabytkowy kościół parafialny pw. Wszystkich Świętych (Foto 5).

Fotogaleria 2

Kościół parafialny pw. Wszystkich Świętych w Górkach WielkichPoczątek II odcinka ścieżki przyrodniczo-dydaktycznej wokół góry BuczeFragment II odcinka ścieżki przyrodniczo-dydaktycznej wokół góry BuczeJedna z tablic informacyjnych wzdłuż ścieżki dydaktycznejAutor strony na trasie ścieżki wokół góry Bucze

Tuż przed mostem nad rzeką Brennica skręciłem w prawo w ul. Sportową, z której wjechałem płynnie w ul. Zofii Kossak. Ze względu na piekną pogodę ruch samochodów w tym miejscu był ogromny, a oba brzegi rzeki wypełnione tłumnie opalającymi się ludźmi.

Po pokonaniu ostatniego 2.5 km odcinka drogi dotarłem w końcu do ostatnich atrakcji na trasie mojej wycieczki rowerowej. Po wjechaniu w ul. Stary Dwór (skręt w prawo, przed szyldem) dojechałem do zabudowań dawnego dworu Kossaków z 1781 roku (Foto 10,11,12).

Fotogaleria 3

Muzeum Zofii Kossak-Szczuckiej w Górkach WielkichZabytkowy dwór z 1781 roku w Górkach WielkichZabudowania gospodarcze na terenie dawnego dworu w Górkach Wielkich

W jednym z budynków, tuż przy parku, w byłym domku ogrodnika (Foto 10) mieści się obecnie Muzeum Zofii Kossak-Szatkowskiej, gdzie mogłem zapoznać się ze stała ekspozycją poświęconą polskiej powieściopisarce. Ponadto regularnie odbywają się tutaj również inne czasowe ekspozycje. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie Fundacji im. Zofii-Kossak.

Przydatne przewodniki, mapy i e-booki

Rekomendacja strony

Spodobała Ci się relacja z wycieczki? Podziel się nią z innymi i dodaj ją do: