górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony

Typ trasy:

szosowa / turystyczna

Przebieg trasy:

Bielsko-Biała (Olszówka Dolna) → Bielsko-Biała (Mikuszowice Krakowskie) → Bystra → Bielsko-Biała (Mikuszowice Krakowskie) → Bielsko-Biała (Olszówka Dolna)

Pierwszy dzień dłuższego weekendu, pomimo niepewnej pogody, zachęcił mnie do małego wypadu rowerem poza Bielsko-Białą. Postanowiłem pokręcić się nieco po Bystrej koło Bielska-Białej i poszukać kilku ciekawych obiektów wartych zobaczenia oraz zwiedzić tamtejsze Muzeum Juliana Fałata (Foto 8) mieszczące się w zabytkowej willi, zwanej także "Fałatówką", w której niegdyś zamieszkiwał polski malarz Julian Fałat.

Mapa trasy rowerowej

Wyświetl większą mapę »

Wycieczkę rowerową rozpocząłem od pomnika "Poległym za Polskę" znajdującym się przy ul. Partyzantów (Foto 1) i przez kolejne ponad 2.5 km jechałem oznaczoną drogą rowerową wzdłuż tej ulicy (Foto 2), aż do węzła z drogą ekspresową S69. Następnie skręciłem w lewo, przejechałem przez kładkę nad rzeką Biała i po pokonaniu kilkdziesięciu metrów ul. Ks. Kusia wjechałem w ścieżkę rowerową, prowadzącą wdłuż tej rzeki (Foto 3).

Fotogaleria 1

Początek trasy rowerowej - Pomnik 'Poległym za Polskę'Autor strony na drodze rowerowej wzdłuż ul. PartyzantówDroga rowerowa wzdłuż rzeki Białej prowadząca w kierunku Bystrej

Po około 500 metrach jazdy przyjemną, szutrową drogą dojechałem do miejsca, gdzie stoi pierwsza z atrakcji na trasie wycieczki rowerowej. To zabytkowy, drewniany kościół Parafii św. Barbary w Mikuszowicach Krakowskich (Foto 4). W jego wnętrzu, na ścianach i suficie, możemy obejrzeć zabytkowe, barokowe polichromie oraz figurę Matki Boskiej z Dzieciątkiem z 1420 roku.

Fotogaleria 2

Zabytkowy, drewniany kościół w MikuszowicachAutor strony przy kościele św. Barbary w Mikuszowicach KrakowskichŚcieżka rowerowa wzdłuż rzeki Białej w MikuszowicachAutor strony pokonuje kładkę nad rzeką BiałaDroga wzdłuż rzeki Białej prowadząca w kierunku Bystrej

Po kolejnych 800 metrach jazdy dojechałem do kolejnej kładki nad Białą (Foto 7), po przejechaniu której obrałem kierunek w lewo na Bystrą. Kolejny odcinek trasy rowerowej prowadził dość wyboistą, gruntową drogą, biegnącą najpierw wzdłuż rzeki Białej, a potem wzdłuż potoku Białki (Foto 8). Niestety często, nawet kilka dni po opadach deszczu, można ugrzęznąć tutaj w błocie, a ostatni odcinek jest dość kamienisty, ale do pokonania rowerem.

Fotogaleria 3

Obelisk upamiętniający zbrodnie hitlerowską w BystrejAutor strony na ul. Klimczoka w BystrejBudynek ponad 100-letniej Szkoły Podstawowej w BystrejObelisk upamiętniający sylwetkę dr Mariana SzarewskiegoAutor strony na ul. Klimczoka w Bystrej

Po przejechaniu pod wiaduktem drogi S69 ostatni 0.5 km odcinek drogi jest wyłożony asfaltem i prowadzi do skrzyżowania z drogą Bielsko-Szczyrk. Na skrzyżowaniu skręciłem w lewo i po dojechaniu do świateł wjechałem w prawo w ul. Klimczoka. Mało uczęszczana, asfaltowa droga (Foto 10,13), pnie się lekko pośród licznych domostw i prowadzi wzdłuż potoku Białka, aż do podnóża okolicznych gór.

Mapka PDF

Mapka PDF trasy rowerowej

Podczas podjazdu rowerem, poza kilkunastoma starymi, drewanianymi domami i pięknymi willami, natknąłem się na kilka ciekawych obiektów. Pierwszym z nich był, pięknie wyremontowany, ponad 100-letni budynek szkoły podstawowej w Bystrej (Foto 11). Kawałek dalej znajdował się pomnik upamiętniający sylwetkę dr medycyny płk. Wojska Polskiego Mariana Bogusława Szarewskiego (Foto 12), który wybudował tu, nieistniejący już, Zakład Klimato-Leczniczy. Po pokonaniu kolejnego odcinka podjazdu po prawej stronie między domami stał kolejny obelisk (Foto 9), tym razem upamiętniający zbrodnię hitlerowców z 1944 roku na kilku mieszkańcach Bystrej.

Po pokonaniu ponad 3 km podjazdu dotarłem w końcu do ostatniej kładki dla pieszych na potoku Bystra, którą przedostałem się na drugą stronę. Po drugiej stronie potoku przebiega równolegle ul. Fałata, którą dojechałem do celu mojej wycieczki rowerowej, czyli do "Fałatówki" (Foto 14). W środku muzeum możemy zapoznać się z licznymi pracami artysty, jak również z dokumentami i fotografiami związanymi z życiem Juliana Fałata.

Fotogaleria 4

Muzeum Juliana Fałata w Bystrej - FałatówkaPark Juliana Fałata w BystrejDrewniane rzeźby w Parku Juliana Fałata w Bystrej

Niedawno, tuż przed wspomnianym muzeum wybudowano mały park poświecony malarzowi, w którym możemy chwilę odpocząc i obejrzeć drewniane rzeźby związane z jednym z obrazów malarza oraz sylwetkę samego Juliana Fałata. Polecam wszystkim tę trasę rowerową na spokojny wekendowy wypad rowerowy poza BIelsko-Białą.

Przydatne przewodniki, mapy i e-booki

Inne trasy rowerowe w sezonie 2009

Brak innych wycieczek w tym sezonie.

Rekomendacja strony

Spodobała Ci się relacja z wycieczki? Podziel się nią z innymi i dodaj ją do: