górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony


» Strona » miniBLOG

W tym miejscu znajdziesz krótkie i dosadne komentarze autora strony na temat rowerowej rzeczywistości w Bielsku-Białej, informacje o jego drobnej działalności na rzecz rowerzystów lub sprawach sprzętowych związanych z moimi rowerami. Umieszczam tutaj również większość interpelacji zgłaszanych przez Radnych na sesjach Rady Miejskiej Bielska-Białej. Uwaga: Niektóre wpisy na miniblogu mogą być dla niektórych osób obraźliwe lub kontrowersyjne w odbiorze.

« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 19 »

3 sie

2018

Mały, osobisty sukces w walce o przemyślaną infrastrukturę rowerową

Podczas jesiennego przeglądu dróg rowerowych w mieście, który prowadziłem końcem 2017 roku z inspektorem Miejskiego Zarządu Dróg → LINK, zgłosiłem propozycję skomunikowania drogi rowerowej biegnącej wzdłuż ul. Kusia z ul. Morelową i Cyprysową, poprzez budowę krótkiego łącznika o nawierzchni asfaltowej. Był to mniej więcej okres kiedy przebudowa fragmentu tej ulicy rozpoczęła się, a która jakoś umknęła mojej uwadze. Po szybkiej, popołudniowej analizie dokumentacji stwierdziłem, że to świetna okazja, aby takowy łącznik wykonać, zwłaszcza, że koszty jego wykonania będą symboliczne, a remont ulicy był na etapie wykonywania podbudowy.

Na podstawie fragmentu oryginalnej dokumentacji sporządziłem szkic takiego rozwiązania → Zdjęcie #1 i przesłałem drogą mailową do w/w inspektora MZD. Odpowiedzi na korespondencję nigdy nie otrzymałem i do końca inwestycji nie wiedziałem czy mój pomysł zostanie wdrożony. Końcem grudnia w miejscu, gdzie miał powstać łącznik wykonano wjazd na posesję z kostki brukowej, którego pierwotnie na planie przebudowy nie było.

Od tego czasu minęło prawie 7 miesięcy i już pogodziłem się z tym, że łącznika nie będzie. Przez wymieniony okres nie zapuszczałem się rowerem w ten rejon, aż do końca lipca tego roku. Jakież było moje zdziwienie, gdy okazało się, że łącznik powstał!Zdjęcie #2 Co prawda odbiegał nieco od mojego "projektu", ale jest! W zasadzie brakuje tylko dociągnięcia asfaltu do jezdni → Zdjęcie #3, ale to duża zmiana na plus w kwestii użyteczności omawianej drogi rowerowej. W imieniu swoim oraz rowerzystów wielkie podziękowania dla Miejskiego Zarządu Dróg!


25 cze

2018

Interpelacja w sprawie opóźnień przy uruchomieniu wypożyczalni rowerów BBbike

Radna Małgorzata Zarębska w interpelacji złożonej na majowej sesji Rady Miejskiej, zwróciła uwagę władzom miasta na opóźnienia związane z uruchomieniem bezobsługowej wypożyczalni rowerów, które uniemożliwiają mieszkańcom korzystanie z systemu → #PDF. Radna zapytała również czy miasto zamierza zrekompensować tę niedogodność np. w formie niższych cen lub darmowego użytkowania oraz dlaczego Ratusz nie zabezpieczył się na tę ewentualność, poprzez wcześniejsze rozpisanie przetargu.

W odpowiedzi pisemnej na interpelację Z-ca Prezydenta przedstawił cały przebieg procesu przetargowego począwszy od dnia ogłoszenia do momentu jego unieważnienia. Poinformował także, że aby zapewnić ciągłość działania wypożyczalni, miasto, po unieważnieniu przetargu, próbowało wynająć rowery tylko na 2018 rok. Dotychczasowy operator nie był jednak zainteresowany taką współpracą. Ponadto kwota której zażądał znacznie przewyższała kwotę za normalne funkcjonowanie wypożyczalni i co za tym idzie, nie było możliwości zlecenia takiej usługi z wolnej ręki. Zapewnił również, że miasto dopełniło wszelkich formalności, aby wypożyczalnia w 2018 roku działa normalnie. Pełna odpowiedź na interpelację tutaj → #PDF.


10 cze

2018

Interpelacja w sprawie udogodnień dla rowerzystów i pieszych w Wapienicy

Na majowej sesji Rady Miejskiej Radny Konrad Łoś - na prośbę mieszkańców - zwrócił się do władz miasta z wnioskiem o zagospodarowanie terenu wzdłuż budowanej drogi rowerowej i chodnika w Wapienicy w obiekty małej architektury w postaci chroniących od deszczu i słońca miejsc odpoczynku z ławkami oraz o zainstalowanie w okolicy ul. Leśników samoobsługowej stacji naprawy rowerów → #PDF. Radny zauważył bowiem, że obecnie realizowana inwestycja wzdłuż rzeki nie obejmuje takich elementów.

Do interpelacji - z racji nie obecności Prezydenta Miasta - odniósł się na sesji Z-ca Prezydenta, który zadeklarował, że obiekty małej architektury zostaną zainstalowane. Ponadto poinformował o pracach związanych z przedłużeniem deptaka oraz drogi rowerowej w kierunku ul. Tartacznej, gdzie również takie elementy zostaną zainstalowane.

W odpowiedzi pisemnej na interpelację możemy przeczytać, że instalacja obiektów, o które zabiegał Radny, nie może być realizowana ze środków unijnych i w związku z tym, po zakończeniu inwestycji przez Miejski Zarząd Dróg, Wydział Gospodarki Miejskiej ustawi przy chodniku oraz drodze rowerowej ławki i kosze na śmieci. Niestety pismo nie zawiera jednoznacznej informacji w kwestii stacji naprawy rowerów, ale miejmy nadzieję, że również ona pojawi się w Wapienicy. Pełną odpowiedź na interpelację można przeczytać tutaj → #PDF.


3 cze

2018

Przebudowa ul. Żywieckiej, a DDR na skrzyżowaniu z ul. Bora-Komorowskiego/Łagodną

Miasto w tym roku planuje rozpocząć przebudowę ul. Żywieckiej na odcinku od ul. Krakowskiej do ul. Górskiej. Oczywiście możemy pomarzyć o uwzględnieniu w projekcie infrastruktury rowerowej. Jedynym miejscem, gdzie występuje infrastruktura rowerowa jest skrzyżowanie ulic: Żywieckiej, Bora-Komorowskiego i Łagodnej. Obecnie jest tam kilka niedociągnięć, wymagających poprawy, które zgłaszałem podczas jesiennego przeglądu rowerowego. Zajrzałem do dokumentacji przebudowy ul. Żywieckiej, co projektant przygotował w tym zakresie i czy moje uwagi zostały uwzględnione. Jak się okazało jedno rozwiązanie poprawił, drugie pogorszył, trzeciego nawet nie wziął pod uwagę → Zdjęcie #1.

Problem pierwszy, związany z brakiem ciągłości nawierzchni drogi rowerowej wzdłuż ul. Bora-Komorowskiego przy w/w skrzyżowaniu → Zdjęcie #2, został uwzględniony. Niestety projektant - na podstawie przepisów - zmienił położenie przejazdów rowerowych przez ul. Żywiecką na stronę od środka skrzyżowania i pomniejszył azyl dla rowerzystów przy ul. Łagodnej! Obecnie przejazdy są od strony dojazdu do skrzyżowania i azyl ten też jest niezbyt duży → Zdjęcie #3. W przypadku dojścia DDR wzdłuż ul. Łagodnej do skrzyżowania również pozostało ono "po staremu" - czyli źle! Nadal trzeba będzie skręcać rowerem pod ostrym kątem, na granicy utraty równowagi.

Innym nieprzemyślanym rozwiązaniem jest brak bezpiecznego i logicznego skomunikowania istniejących dróg rowerowych z ul. Żywiecką czy też np. parkingiem znajdującym się przy ul. Kasprowicza. Osoby mieszkające w tej części miasta, aby dostać się na drogę rowerową na ul. Bora-Komorowskiego czy ul. Łagodnej muszą prowadzić rower przez kilka przejść dla pieszych, bo projektant nie przewidział przejazdów rowerowych w tym kierunku!

Naskrobałem pewien roboczy plan, który jest pełen błędów, ale mniej więcej pokazuje o co mi chodzi → Zdjęcie #4. Niestety przeprojektowanie skrzyżowania wymaga wielu zmian, w tym m.in. w sygnalizacji świetlnej. Na tym skrzyżowaniu - przy założeniu dobrego przeprojektowania - można z powodzeniem zainstalować podpórki dla rowerzystów. Z tematem zwróciłem się do Radnego Szafarczyka, który być może coś zadziała w temacie.


6 maj

2018

Interpelacja w sprawie umiejscowienia sygnalizatorów oraz podpórek rowerowych

Na kwietniowej sesji Rady Miejskiej Radny Szafarczyk złożył interpelację w sprawie nieprawidłowego umiejscowienia nowych sygnalizatorów na niektórych skrzyżowaniach w mieście. Przyczynkiem do całego zamieszania były zdjęcia słupa sygnalizacji postawionego na drodze rowerowej przy skrzyżowaniu ul. Partyzantów z ul. Karpacką, które otrzymałem od czytelnika bloga i zamieściłem na Facebooku → Zdjęcie #1. Korzystając z okazji dorzuciłem jeszcze informacje o podobnych wyczynach zarządzającego ruchem na dwóch innych skrzyżowaniach: ul. Partyzantów/ul. Bora-Komorowskiego oraz ul. Partyzantów/ul. Leszczyńska.

W przypadku pierwszego z w/w skrzyżowań, pomimo mojego apelu podczas jesiennego przeglądu rowerowego o zmianę usytuowania przejazdu rowerowego i pokazania gotowego rozwiązania → Zdjęcie #2, po raz drugi postawiono sygnalizację nieprawidłowo! W przypadku ostatniego skrzyżowania w ogóle nie wytyczono przejazdów rowerowych, a nowej sygnalizacji nawet nie przystosowano pod taką ewentualność!

Radny w swoim wystąpieniu zwrócił się władz miasta o wykonanie audytu całej dokumentacji nowych sygnalizacji świetlnych pod kątem infrastruktury rowerowej, ponownie o powołanie oficera rowerowego oraz o wprowadzenie stałej zasady konsultowania ze środowiskiem rowerowym wszelkich rozwiązań ruchowych dotyczących rowerów. Padło również pytanie: czy władze miasta przewidują montaż podpórek rowerowych na skrzyżowaniach? Pełną treść interpelacji znajdziecie tutaj → #PDF.

W odpowiedzi pisemnej na interpelację możemy przeczytać, że w planach jest przebudowa skrzyżowania ul. Partyzantów/ul. Bora-Komorowskiego/al. Andersa podczas, której nastąpi korekta przebiegu przejazdów rowerowych. Władze miasta przeanalizują również zasadność montażu podpórek rowerowych dla rowerzystów na skrzyżowaniu. MZD podjął również prace polegające na uciągleniu niektórych dróg rowerowych w mieście, o ile warunki terenowe na to pozwolą. Niestety nie udzielono odpowiedzi w kwestii przejazdów rowerowych na skrzyżowaniu ul. Partyzantów z ul. Leszczyńską, powołania oficera rowerowego oraz konsultacji ze środowiskiem rowerowym. Pełną odpowiedź na interpelację można przeczytać tutaj → #PDF.


« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 19 »

Tagi: #polityka rowerowa #jazda rowerem #części rowerowe #budżet obywatelski #inne #interwencje #odżywki i suplementy #infrastruktura rowerowa #rajdy rowerowe