górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony


» Strona » miniBLOG

W tym miejscu znajdziesz krótkie i dosadne komentarze autora strony na temat rowerowej rzeczywistości w Bielsku-Białej oraz informacje o jego drobnej działalności na rzecz rowerzystów. Ze względu, że głupotę należy piętnować wpisy na miniblogu mogą być dla niektórych osób obraźliwe i kontrowersyjne w odbiorze.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

15 lis

2016

Porażka projektów rowerowych w Budżecie Obywatelskim na 2017 rok

Ogromne zaskoczenie wywołały wyniki głosowania w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego, bo żaden z projektów rowerowych i około rowerowych nie wygrał!. Początkowo zatwierdzono do głosowania 5 projektów rowerowych, z których, na skutek wycofania jednego projektu przez autora, pozostały cztery.

Zaskakująca była dla mnie porażka kolejnego etapu rozbudowy górskich ścieżek na Koziej Górze, choć przyznam, że akurat na ten projekt nie głosowałem, ale byłem pewny, że znowu wygra z łatwością. Niestety uzyskał tylko 1922 głosy, podczas gdy w edycji BO na 2016 rok aż 2500 głosów. Drugi rowerowy projekt dotyczący budowy ścieżki sportowo-rekreacyjnej wzdłuż rzeki Białej w Komorowicach Śląskich uzyskał 2167 głosów. To o wiele za mało, bo mieszkańcy 6412 głosami wybrali budowę amfiteatru w Lipniku.

Najmniejsze zainteresowanie wśród rowerowych projektów wzbudziły: przebudowa Parku Strzygowskiego, gdzie miała powstać m.in. wydzielona droga rowerowa, który uzyskał tylko 683 głosy oraz Europejskie Wyzwanie Rowerowe 2017 z marnym wynikiem 37 głosów.

W ogóle podczas tegorocznego głosowania padł rekord ilości osób głosujących, dziwi natomiast ilość mieszkańców głosująca bezpośrednio, czyli poprzez oddanie karty do punktu, a nie poprzez internet. Wyniki głosowania, podobnie jak w latach ubiegłych, budzą kontrowersje. Pozostaje nam tylko pogodzić się z tym faktem i czekać na kolejny etap.


15 paź

2016

Koniec konkursu "Kręć Kilometry" - stojaków rowerowych nie będzie?

30 września zakończyła się kampania społeczna „Kręć Kilometry” Fundacji Allegro All For Planet, w której rowerzyści z całej Polski rywalizowali w ilości przejechanych kilometrów rowerem dla swojego miasta. W tym roku Bielsko-Biała uplasowało się na 47 pozycji z wynikiem 36101 km. Podczas tegorocznej edycji konkursu rowerzyści nakręcili blisko 9 milionów km! W finałowej dwudziestce znalazły się duże miasta jak: Warszawa, Poznań czy Łódź, ale największym zaskoczeniem dla mnie jest obecność, na 4 miejscu, mieściny Kórnik, która liczy około 7500 mieszkańców z wynikiem 290484 km!

Brałem osobiście udział w zabawie, choć przyznam, że nie zawsze włączałem aplikację podczas jazdy rowerem. Czasami zwyczajnie zapominałem, ale finalnie i tak "nakręciłem" 730 km. Niestety aplikacja niekiedy błędnie pokazywała trasę, więc wynik rzeczywisty jest zgoła odmienny. Największą niespodzianką podczas konkursu było wygranie przeze mnie apteczki rowerzysty → Zdjęcie #1.

W sumie to nie wiem, czy jest czego żałować, bo nie ukrywajmy, stojaki ramowe do wygrania, nie należą do eleganckich i przynajmniej nie ma ryzyka, że znowu zamontują je w miejscu, gdzie nie można legalnie dojechać rowerem...


25 wrz

2016

Śladem projektu OBB035 i badanie nieznanego ciągu pieszo-rowerowego

Przyznam szczerze, że zaintrygował mnie jeden z zatwierdzonych projektów do Budżetu Obywatelskiego 2017 dotyczący utwardzenia przedłużenia ul. Podgórnej i wytyczenia szlaku rowerowego do Hałcnowa i postanowiłem obadać cała proponowaną trasę oraz zobaczyć nieznany mi dotąd ciąg pieszo-rowerowy w rejonie węzła S-69 Suchy Potok. Przyznam, że na mapie szlaków rowerowych w Bielsku-Białej brakuje mi właśnie szlaku rowerowego od Ratusza do Hałcnowa przez Lipnik.

Co do samego przedłużenia i utwardzenia ul. Podgórnej to połowa tego traktu posiada nawierzchnię z ubitego tłucznia, dalsza jego część to porośnięta trawą trasa, którą widać tylko dzięki dwóm śladom kół samochodowych → Zdjęcie #1. Fragment tej drogi dochodzi do torów kolejowych → Zdjęcie #2 i ten fragment miałby zostać utwardzony.

Fragment trasy od torów kolejowych do ul. Witosa, biegnący wedle ulic w projekcie całkiem przyjemny jak na szlak rowerowy. Z mankamentów można wymienić: szum dochodzący od drogi ekspresowej i okresowe "aromaty" z zakładu przetwarzania odpadów. Początkowa próba odnalezienia ul. Księży Las, prowadzącej do CPR pod ekspresówką S-69, przysporzyła nieco kłopotów, ale znalazłem. Sam asfaltowy ciąg pieszo-rowerowy liczy jakieś 400 metrów, wygląda na rzadko uczęszczany i jest miejscami zarośnięty → Zdjęcie #3. Nawet oznakowanie C-13-16 gdzieś zniknęło, choć na jednym końcu kiedyś było (wg Google Maps) → Zdjęcie #4. Gdyby nie ten projekt w budżecie, to nigdy bym się w ten rejon rowerem nie zapuścił.

Czy ten projekt ma szansę wygrać z górskimi ścieżkami enduro? - szczerze wątpię, ale jak dla mnie pomysł jest wart uwagi.


21 wrz

2016

Stanowcze "NIE!" na sesji i pociskania ciemnoty odc. 357

Na sierpniowej sesji Rady Miejskiej, za sprawą interpelacji jednego z radnych, powrócił m.in. temat dopuszczenia ruchu rowerowego na ul. 11 Listopada → #PDF. Mimo przedstawionych danych na temat sytuacji w innych miastach (np. w Warszawie czy Toruniu) w kwestii poruszania się po ścisłym centrum rowerem, w odpowiedzi Prezydenta Miasta ponownie padło ponownie stanowcze "NIE" dla tego rozwiązania. Ostatecznym argumentem był wypadek z udziałem rowerzysty (sprawcy), który miał miejsce na tejże ulicy kilka dni po czerwcowej sesji Rady Miejskiej.

Drugim z tematów było stosowanie standardów podczas budowy dróg rowerowych w mieście oraz komisji do spraw audytu infrastruktury. W odpowiedzi na interpelację możemy przeczytać, że: "(...) Miejski Zarząd Dróg korzystać będzie z opracowania pn. 'Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej funkcjonujące w Górnośląskim Związku Metropolitarnym'.(...) ", oraz, że istniejące drogi rowerowe i rozwiązania: "(...) Zrealizowane zostały przez Miasto w zgodzie z obowiązującymi wówczas i obecnie przepisami (...)" - w tej kwestii to pozwolę się nie zgodzić. Przykładem jest tutaj ciąg pieszo-jezdny wzdłuż ul. Boboli, powstały roku 2003, więc w okresie obowiązywania rozporządzenia z 1999 roku, gdzie określono minimalne szerokości dróg dla rowerów! Pełna odpowiedź do przeczytania tutaj → #PDF.

Podczas czytania interpelacji przez radnego, pozostali uczestnicy sesji mogli obejrzeć prezentację mojego autorstwa → Zdjęcie #1, dotyczącą absurdów i niedociągnięć w infrastrukturze rowerowej Bielska-Białej, którą przygotowałem na komisję gospodarki miejskiej i mieszkalnictwa oraz gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska w październiku zeszłego roku, a której to nie dane mi było zaprezentować. Prezentację (94MB) można pobrać tutaj → #PPSX


7 sie

2016

Stracona szansa na remont 150 metrowego odcinka DDR wzdłuż ul. Boboli?

Jesienią ubiegłego roku na części odcinka drogi rowerowej biegnącej wzdłuż ul. Boboli w Bielsku-Białej prowadzone były jakieś prace ziemne. W skutek prac rozkopano całkowicie drogę rowerową na odcinku niemal 150 metrów, od drogi wyjazdowej od Szpitala Wojewódzkiego (rejon małej kwiaciarni) aż do kościoła św. Andrzeja Boboli. Nawierzchnia drogi rowerowej została całkowicie zerwana, po czym ponownie odtworzona w pierwotnym kształcie → Zdjęcie #1, Zdjęcie #2, Zdjęcie #3. W czym więc tkwi problem?

Problem w tym, że droga rowerowa (prawdopodobnie DDR, bo brak oznakowania P-23, czy też C-16-13) ma w tym miejscu nieprzepisową szerokość 1.4÷1.7 metra. Cała ta pseudo droga rowerowa nadaje się do remontu, a jej stan techniczny przedstawiłem podczas mojego audytu DDR wzdłuż ul. Boboli kilka lat temu i od tej pory nic się w tej kwestii nie zmieniło.

Co stało na przeszkodzie, aby podczas odtwarzania nawierzchni doprowadzić drogę rowerową do obecnego stanu prawnego? Mowa o prawie 1/4 długości całego traktu rowerowego przy tej ulicy! Była ku temu świetna okazja i wystarczyło przesunąć jeden rząd krawężników, wyciąć kilka szpetnych choinek i położyć odrobinę więcej asfaltu! Potem w ramach remontów infrastruktury rowerowej kontynuować remont co roku, kawałek po kawałku, np. od wjazdu do wjazdu, choćby miało to trwać 10 lat. Finalnie mielibyśmy kawałek świetnej infrastruktury rowerowej. Niestety na przeszkodzie zapewne stanęły przepisy, procedury, brak pieniędzy, "niedasizm", "niechcizm" itp. przeszkody...


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

Tagi: #polityka rowerowa #budżet obywatelski #jazda rowerem #odżywki i suplementy #infrastruktura rowerowa #inne #części rowerowe #interwencje #rajdy rowerowe