górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony


» Strona » miniBLOG

W tym miejscu znajdziesz krótkie i dosadne komentarze autora strony na temat rowerowej rzeczywistości w Bielsku-Białej oraz informacje o jego drobnej działalności na rzecz rowerzystów. Ze względu, że głupotę należy piętnować wpisy na miniblogu mogą być dla niektórych osób obraźliwe i kontrowersyjne w odbiorze.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

26 mar

2017

Gospodarka niskoemisyjna a rowery i infrastruktura rowerowa

Szukając źródeł linków do swojego bloga, natrafiłem na dokument PDF ze strony Urzędu Miasta w Bielsku-Białej. Dokument ów to "Plan Gospodarki Niskoemisyjnej oraz Plan działań na rzecz zrównoważonej energii (SEAP) dla miasta Bielska-Białej" z 2015 roku i jest opracowaniem przedstawiającym plan działań, służących redukcji zużycia energii oraz emisji gazów cieplarnianych na obszarze miasta. Jednym z takich działań jest m.in. rozwój komunikacji rowerowej polegający na budowie infrastruktury rowerowej (m.in. wypożyczalni rowerów, dróg i parkingów rowerowych) oraz zachęcaniu mieszkańców do korzystania z tej formy przemieszczania się.

W w/w dokumencie możemy przeczytać o zaleceniach w kwestii transportu drogowego w centrum miasta, który powinien być ograniczany poprzez reorganizację ruchu, w celu przyspieszenia ruchu komunikacji publicznej oraz zwiększenia dostępności dla rowerzystów. W przypadku Bielska-Białej, ten punkt kłóci się z wizją Prezydenta Miasta, który nie zgadza się na dopuszczenie ruchu rowerowego na ul. 11 Listopada!

Kolejnym elementem jest tworzenie ułatwień służących przyjaznemu dla użytkownika łączeniu podróżowania transportem publicznym z rowerowym poprzez wyposażenie autobusów w bagażniki rowerowe, dzięki czemu zachęcamy mieszkańców, do których nie dociera komunikacja miejska, do podróżowania rowerem i po dotarciu do przystanku, do przesiadki do autobusów MZK. Takowych ułatwień nie posiadamy i, jak uwypuklono w dokumencie, posiadamy też niedostateczną liczbę ciągów rowerowych.

Oddzielny rozdział poświęcony został kwestii rozwoju komunikacji rowerowej, w którym znalazło się m.in. odwołanie do wykonanej przeze mnie mapy stojaków rowerowych. Nota bene nie przypuszczałem, że moja inwentaryzacja stojaków przyda się komukolwiek ;) Dowiedziałem się również, że docelowa długość tras rowerowych (dróg rowerowych?) w mieście ma wynieść 52 km, a zadania w/w kwestiach mają polegać również na budowie parkingów dla rowerów przy obiektach publicznych oraz centrach przesiadkowych. Zainteresowanych odsyłam do lektury dokumentu tutaj → #PDF.


18 mar

2017

Nowy rok i nowe interpelacje radnego o tematyce rowerowej - Aktualizacja

W tym roku, już dwukrotnie, na sesjach Rady Miejskiej w Bielsku-Białej pojawiła się tematyka rowerowa. Na styczniowej sesji, za sprawą radnego Szafarczyka, powrócił temat zeszłorocznego rankingu miast przyjaznych rowerzystom wg magazynu Rowertour, w którym nasze miasto tradycyjnie uplasowało się w ogonie sklasyfikowanych miast. Radny poprosił o zintensyfikowanie działań mających poprawić ten wynik w kolejnym rankingu → #PDF. Niestety tym samym naraził się na gniew Prezydenta Miasta, który powołał się na wyróżnienie przyznane przez PTTK, oceniające nasze miasto jako przyjazne rowerzystom. Władzy możemy wybaczyć, bowiem ma prawo nie wiedzieć czego dotyczy w/w ranking magazynu Rowertour. Dotyczy on głównie rozwiązań komunikacyjnych i ułatwień dla rowerzystów, a nie infrastruktury rekreacyjnej. Odpowiedź na interpelację potwierdza tę niewiedzę → #PDF.

Na lutowej sesji Rady Miejskiej pojawiła się tematyka rozwiązań drogowych oraz oznakowania dróg, którymi przebiegają szlaki rowerowe w naszym mieście → #PDF. Inspiracją do obszernej interpelacji było pokazane przeze mnie, kuriozalne oznakowanie na ul. Ciżemki, gdzie przebiega żółty szlak rowerowy i gdzie zarządzający ruchem zmusza rowerzystów do jazdy pod prąd lub spaceru z rowerem. Podobne absurdy drogowe znajdują się również na innych szlakach rowerowych i zostały także zaprezentowane, wraz z propozycjami poprawy. Zdawkowa odpowiedź Prezydenta Miasta wskazała, że nie wszystkie uwagi będą wzięte pod uwagę i są możliwe do realizacji (chodzi głównie o jazdę rowerem ul. 11 Listopada).

W odpowiedzi pisemnej władz miasta → #PDF czytamy, że: "(...) zaplanowany przegląd dróg rowerowych zostanie również przeprowadzony na styku tras rowerowych przebiegających w obszarze dróg publicznych" oraz, że to Beskidzkie Towarzystwo Cyklistów odpowiada za przebieg szlaków rowerowych i ich utrzymanie, co wcale nie zwalnia zarządcy dróg od stosowania prawidłowego oznakowania ulic. Pożyjemy, zobaczymy. W każdym razie będę śledził poczynania MZD w tym kierunku i na bieżąco informował.


8 sty

2017

Testy suplementów i odżywek #1 - Nutrend Unisport 1L

Od kilku dobrych lat wspomagam się, zarówno podczas jazdy jak i po dłuższej jeździe, różnymi suplementami i odżywkami. Wzmożony wysiłek, zwłaszcza po długiej jeździe rowerem np. w górach, powoduje wypocenie minerałów z organizmu i jego osłabienie. Potrzebowałem czegoś co szybko i łatwo uzupełni te braki. Po testach różnych preparatów, w zeszłym roku mój wybór padł na koncentrat Nutrend Unisport 1L. 1 litr preparatu pozwala na przygotowanie aż 70 litrów napoju regenerującego.

Produkt zamówiłem na jednej z platform internetowych. Producent przygotował do wyboru aż 20 smaków. Ze względu na to, że zapomniałem dokonać wyboru smaku przy zakupie, dostałem koncentrat o smaku trawy cytrynowej. Muszę przyznać, że akurat ten smak wyjątkowo obrzydliwy. Dopiero po kilkunastu razach jakoś do niego przywykłem. Koncentrat konsystencją i kolorem przypomina nieco olej silnikowy ;) Do butelki dołączona jest mała miarka ze skalą, która ułatwia dozowanie środka → Zdjęcie #1.

Na etykiecie producent chwali się, że preparat nie zawiera sztucznego środka słodzącego - aspartamu. Czytając jednak etykietę ze składem natknąłem się na inny sztuczny słodzik - acesulfam K → Zdjęcie #2. Obie wymienione substancje posiadają status niebezpiecznych dla zdrowia i odradza się ich spożywanie w nadmiarze. Stosowanie preparatu nie powodowało u mnie żadnych, negatywnych objawów, ale jego spożywanie ograniczało się do wypicia około 10-20 ml koncentratu na 1 litr wody - czyli bez przekraczania zalecanej dawki.

Generalnie preparat spełnia swoje zadanie - świetnie gasi pragnie po wyczerpującej jeździe i uzupełnia braki w organizmie. W tym roku spróbuję jednak zdecydowanie innego smaku ;)


29 gru

2016

Budżet rowerowy Bielska-Białej w 2017 roku

Podczas ostatniej w tym roku, grudniowej sesji Rady Miejskiej radni podjęli uchwałę budżetową miasta Bielska-Białej na 2017 rok oraz przyjęli projekt wieloletniej prognozy finansowej miasta na lata 2017-22 → #PDF.

Na budowę dróg rowerowych w latach 2017-18 zarezerwowano kwoty po 1,5 mln zł, w dwóch kolejnych latach po 2,5 mln zł. Utrzymanie Systemu Bezobsługowych Wypożyczalni Rowerowych BBbike wyniesie w przyszłym roku 390 tys. zł.

Z prognozy finansowej miasta możemy dowiedzieć się, że w latach 2017-18 planuje się rozbudowę ul. Szerokiej oraz ul. Czołgistów, wzdłuż których ma powstać wydzielona droga rowerowa. Drugą z inwestycji, która będzie realizowana w latach 2017-19, ma być rozbudowa ul. Łowieckiej oraz ul. Dębowiec. Wzdłuż obu wymienionych ulic także mają powstać wydzielone drogi rowerowe. Z kolei w ramach zadania inwestycyjnego pt. "Rewitalizacja miejskich systemów nadbrzeżnych w mieście Bielsko-Biała", które zostało rozłożone na lata 2017-20, ma szansę również powstać m.in. utwardzona droga rowerowa wzdłuż rzeki Wapienica.

Na dzień dzisiejszy ważą się jeszcze losy nowej drogi rowerowej wzdłuż ul. Cieszyńskiej, która miała rozpocząć się wraz z przebudową tejże ulicy już w tym roku.


20 lis

2016

Poprawki na drodze rowerowej wzdłuż ul. Sosnkowskiego

Korzystając z ładnej pogody, wybrałem się na oględziny kilku dróg rowerowych w mieście i trafiłem na ul. Sosnkowskiego, gdzie czekała mnie miła niespodzianka. Przedłużenie drogi rowerowej wzdłuż ul. Sosnkowskiego, oddane do użytku końcem kwietnia 2016 roku, zostało poprawione w kilku miejscach. Głównym "winowajcą" tychże poprawek jest radny Szafarczyk, który dwukrotnie interweniował w tej sprawie w MZD oraz Ratuszu. Wstyd, żeby w 21 wieku zarządca dróg w mieście odbierał takiego bubla rowerowego!

Głównym problemem na drodze rowerowej były brak ciągłości nawierzchni na wjeździe na Pływalnię Troclik oraz wysoki krawężnik → Zdjęcie #1. Problem w większości został usunięty i mamy nawierzchnię asfaltową na wjeździe wyłożonym kostką → Zdjęcie #2, lecz wysokość krawężników nadal jest większa niż przepisowy 1 cm.

Asfaltowa nawierzchnia została również dołożona przy przejeździe rowerowym przez ul. Kowalską, gdzie do tej pory urywała się przed chodnikiem → Zdjęcie #3. Teraz wygląda to poprawnie, a asfalt pojawił się również na wysepce przed rondem → Zdjęcie #4.

Dokonano również korekty położenia oznakowania pionowego, które naruszało przepisy o skrajni poziomej → Zdjęcie #5. Przypomnę, że dwa znaki stały sobie w najlepsze na drodze rowerowej → Zdjęcie #6.

Niestety w dalszym ciągu odcinek drogi rowerowej od al. Andersa do zjazdu do Retail Parku oficjalnie nie istnieje, bo od ponad roku wiszą tam znaki C-16 "droga dla pieszych", a znaki P-23 nadal są zamalowaneZdjęcie #7.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Tagi: #jazda rowerem #polityka rowerowa #odżywki i suplementy #infrastruktura rowerowa #budżet obywatelski #inne #części rowerowe #interwencje #rajdy rowerowe