górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony


» Strona » miniBLOG

Komentarze aktywnego, bielskiego rowerzysty

W tym miejscu znajdziesz krótkie i dosadne komentarze autora strony na temat rowerowej rzeczywistości w Bielsku-Białej, informacje o jego drobnej działalności na rzecz rowerzystów lub sprawach sprzętowych związanych z moimi rowerami. Umieszczam tutaj również większość interpelacji zgłaszanych przez Radnych na sesjach Rady Miejskiej Bielska-Białej. Uwaga: Niektóre wpisy na miniBLOGu mogą być dla niektórych osób obraźliwe lub kontrowersyjne w odbiorze.

« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 27 »

20 gru

2020

Serwis tylnego koła oraz jego lekkie odchudzenie

Długo zwlekałem z wymianą wszystkich szprych w tylnym kole, głównie ze względu na ładną pogodę i sezon rowerowy w pełni, aż w końcu trafił się deszczowy tydzień w październiku. Komplet lekkich, mocnych i cieniowanych szprych wraz z nyplami kupiłem już w połowie czerwca → Zdjęcie #1. Zdecydowałem się na szprychy firmy Sapim D-Light o grubościach 2.0/1.65/2.0 mm. Do tej pory w kole zamontowane miałem głównie szprychy firmy DT Swiss o grubości 1.8 mm, które notorycznie pękały. Były również osadzone dwie szprychy 2 mm z zapasu do Wheelera oraz misz-masz nypli w różnych kolorach oraz długościach.

W lipcu zdecydowałem się również na zakup tensometru Super B TB-ST12 - przyrządu do pomiaru naprężenia szprych - aby cały proces serwisu przebiegł w miarę profesjonalnie → Zdjęcie #2. Przy okazji chciałem również nieco odchudzić koło, które ważyło niemal 2.6 kg, więc zakupiłem lżejsza dętkę oraz zaciski kół → Zdjęcie #4, których konstrukcja utrudnia nieco kradzież kół. Wymianie uległa również opaska okalająca obręcz od środka. Finalnie koło waży obecnie o ok. 140 gram mniej, a to nie koniec możliwości → Zdjęcie #4.

Dekompozycja koła oraz jego zaplatanie poszło w miarę sprawnie → Zdjęcie #5. Udało mi również poprawić ustawienie obręczy względem osi ramy, bowiem poprzednio popełniłem błąd i obręcz była przesunięta ok. 3-4 mm w jedną stronę. Finalnie bicie obręczy nie jest idealne (ok. 0.5 mm na boki i góra-dół), ale za to naprężenia wszystkich szprych w kole udało się ustawić zgodnie z tabelą i wartościami podanymi w instrukcji dołączonej do tensometru. Czy skończy się problem z pękającymi szprychami? Czas pokaże.


13 gru

2020

Interpelacja ws. rozszerzenia systemu wypożyczalni rowerów o stację w Lipniku

Na wniosek przedstawicieli Rady Osiedla Lipnik, na listopadowej sesji Rady Miejskiej, Radny Pryga zgłosił interpelację w kwestii rozszerzenia istniejącego w mieście systemu stacji wypożyczalni rowerów BBBike o stację w dzielnicy Lipnik. Radny po uzyskaniu informacji o braku możliwości takiej operacji w bieżącym, 2020 roku poprosił, aby rozważyć taką możliwość w latach 2021-23. Jego zdaniem stacja wypożyczalni rowerów, patrząc na ich popularność w innych dzielnicach Bielska-Białej, cyt. "zwiększy potencjał turystyczny i rekreacyjny Lipnika". Zwrócił uwagę, że w najbliższej przyszłości planuje się remont zabytkowej leśniczówki, budowę drogi rowerowej, a także modernizację amfiteatru w tym rejonie → #PDF.

Władze miasta, w odpowiedzi pisemnej na interpelację Radnego, poinformowały, że rozszerzenie miejskiego systemu wypożyczalni rowerów nie jest możliwe w latach 2020-23, a główną przyczyną są kwestie finansowe i organizacyjne. Ze względu na pandemię wiele innych inwestycji również zostało wstrzymanych. Zastępca Prezydenta zwrócił uwagę, że umiejscowienie stacji rowerów w okolicy amfiteatru wymagało by również uruchomienia stacji pośredniej w centrum Lipnika, a takie rozwiązanie nie będzie brane pod uwagę podczas opracowywania kolejnego przetargu na usługę w latach 2023-26 → #PDF.


3 gru

2020

Samodzielny, podstawowy serwis tylnego amortyzatora

W połowie września zauważyłem, że z tylnego dampera dochodzą ciche piski podczas jazdy. Czyszczenie oraz przecieranie goleni specjalnym sprayem Brunox DEO przynosiło efekt tylko na jeden dzień. Pełen obaw o stan tylnego amortyzatora, szybko zakupiłem specjalny smar firmy SRAM do o-ringów tulei oraz uszczelnień. Niestety nie udało mi się na Internecie znaleźć dokumentacji do amortyzatora, ani kompletu uszczelek w polskich sklepach. Za instrukcję serwisową posłużył mi krótki film na platformie YouTube pokazujący serwis podobnego dampera tejże firmy.

Wyjęcie dampera z ramy było dosyć proste. Po spuszczeniu powietrza wystarczyło odkręcić imbusem dwie śruby i część była uwolniona → Zdjęcie #1. Po rozkręceniu elementu moim oczom ukazał się tłok utaplany w starym smarze i brudzie → Zdjęcie #2. Najgorzej wyglądała gumowa uszczelka na wejściu tłoka, która była pozbawiona smaru, a plastikowy pierścień w jej wnętrzu oblepiony był czarnym kurzem, który zszedł dopiero po przetarciu odtłuszczaczem → Zdjęcie #3. Zapewne to była jedna z przyczyn cichych pisków amortyzatora podczas pracy.

Przeczyściłem cała komorę powietrzną sucha szmatką. Wszystkie uszczelnienia i o-oringi na tłoku również zostały przeczyszczone oraz nasmarowane solidnie smarem. Poza tym stan uszczelnień jest bardzo dobry i nie wymagały one wymiany. Amortyzator został złożony do kupy, zamontowany do ramy i napompowany odpowiednim ciśnieniem. Jedyny problem był z połączeniem komory z tłokiem, które trzeba było jednocześnie mocno docisnąć do siebie i delikatnie skręcić ze sobą, tak aby nie uszkodzić gwintu. Podstawowy serwis się udał i amortyzator pracuje cicho oraz płynnie - teraz jestem zadowolony i spokojny o jego przyszłość.


11 lis

2020

Rowerem do pracy #6 - Podsumowanie września i października

W zeszłym roku dojazdy do pracy zakończyłem już w miesiącu lipcu. W tym roku wyjątkowo ciepły i pogodny wrzesień pozwolił na kontynuowanie akcji. Analogicznie jak w lipcu tego roku, więcej razy dotarłem do pracy rowerem niż samochodem. W ciągu 15 dni wykręciłem w ten sposób dodatkowe ponad 201 km, co dało oszczędności na paliwie w kwocie około 83 zł oraz ograniczenie emisji CO2 w przybliżeniu o 49 kg.

Nieco bardziej kapryśny pogodowo oraz momentami zimny październik nie zniechęcił mnie do jazdy na trasie dom-praca-dom. Dzięki temu podczas dodatkowych 10 dni wykręciłem 134.5 km i oszczędziłem kolejne 57 zł na paliwie oraz wyemitowałem do atmosfery o 33 kg CO2 mniej niż gdybym jeździł samochodem. To aż połowa dni roboczych w tym miesiącu – tym bardziej jestem zadowolony! Jak znam siebie, po powrocie do domu z pracy, nie chciałoby mi się już wychodzić na rower. Zresztą po zmianie czasu, wiązało by się to z jazdą po zmroku.


30 paź

2020

Interpelacja ws. zaplanowania lokalizacji stacji ładowania rowerów elektrycznych

Z interpelacji, złożonej początkiem października, przez Radnego Szafarczyka dowiadujemy się, że nasze miasto przystąpiło do opracowania strategii rozwoju elektromobilności i planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów. Radny zwrócił uwagę władz miasta na fakt, że coraz więcej rowerzystów kupuje jednoślady z napędem elektrycznym i wraz z opracowywaną koncepcją rozwoju dróg i tras rowerowych w mieście należało by również zaplanować przy okazji lokalizacje dla punktów ładowania rowerów elektrycznych. Zdaniem Radnego punkty ładowania pojazdów mogłyby również zostać wyposażone w taką możliwość → #PDF.

Władze miasta w swojej odpowiedzi pisemnej poinformowały, że na bieżąco monitorują rozwiązania w/w zakresie i aktualnie brak jest na rynku urządzeń umożliwiających ładowanie rowerów elektrycznych wraz ich zabezpieczeniem przed kradzieżą lub rozłączeniem. Brak również systemu rozliczeń za energię oraz jednolitego standardu ładowania prądem 230V. Co więcej stacje ładowania pojazdów to stacje ładowania na prąd stały i nie ma możliwości montażu gniazda dla rowerów. Miasto przestawi propozycje lokalizacji takich stacji dla rowerów, jednak zostaną one uruchomione dopiero w momencie gdy takowe urządzenia pojawią się na rynku → #PDF.


« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 27 »

Tagi: #budżet obywatelski #części rowerowe #infrastruktura rowerowa #inne #interwencje #jazda rowerem #odżywki i suplementy #podsumowanie sezonu #polityka rowerowa #rajdy rowerowe