górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony


» Strona » Aktualności

Raport #4 z udziału w zeszłorocznym, jesiennym przeglądzie dróg rowerowych

Data: 1 lutego 2018

Żródło:

Ostatnia zeszłoroczna tura przeglądów technicznych dróg rowerowych, w których brałem udział wraz z inspektorem Miejskiego Zarządu Dróg, odbyła się w dniach 16, 29 i 30 listopada 2017 roku. Audyty dróg rowerowych odbyły się pieszo, podczas których poddaliśmy ocenie oznakowanie poziome, pionowe, stan nawierzchni oraz skomunikowanie dróg rowerowych z ulicami i innymi ciągami rowerowymi.

Dzień pierwszy - 3.5 km - 2 godziny

Na pierwszy ogień poszła nieszczęsna droga rowerowa biegnąca wzdłuż rzeki Biała, równolegle do ul. Dmowskiego. Jakie błędy popełniono podczas wytyczania tej drogi rowerowej możecie poczytać w przeglądzie, który wykonałem we wrześniu 2013 roku. Pracownikowi MZD zasugerowałem wymianę nawierzchni z kostki brukowej na asfalt na całej długości ścieżki. Główny nacisk położyłem jednak na likwidację przeplatanki z chodnikiem, która ma miejsce obok parkingu. Rozwiązaniem byłoby przesunięcie miejsc parkingowych o 2 metry w kierunku ronda i w miejscu, gdzie biegnie chodnik, wytyczenie drogi rowerowej (Foto 1).

Droga rowerowa wzdłuż ul. Sempołowskiej to nowa infrastruktura, wybudowana wedle zgodnie z wytycznymi i w zasadzie nie było się do czego przyczepić. Przy przejeździe rowerowym przez w/w ulicę, tuż przy rondzie na ul. PCK, krzewy ograniczają nieco widoczność. Należałoby również pomyśleć o lepszym skomunikowaniu tej drogi z ul. Kierową i ul. Kołłątaja (Foto 2), a także z innymi drogami.

Galeria 1

Koncepcja poprawy przebiegu DDR wzdłuż ul. Dmowskiego - likwidacja przeplatanki z pieszymiProblem ze skomunikowaniem DDR na ul. Sempołowskiej i ul. Dmowskiego z ul. KierowąKrzewy ograniczające widoczność przy przejeździe rowerowym na ul. SempołowskiejKoncepcja wytyczenia drogi rowerowej na ul. PCK w kierunku ul. BroniewskiegoKoncepcja poprawy skomunikowania DDR biegnącej wokół ronda PCK

Droga rowerowa wokół ronda na ul. PCK posiada nawierzchnię z kostki brukowej, niefazowanej, której stan jest dobry. Pozostaje jednak kwestia prawidłowego skomunikowania tej DDR głównie z ul. Sempołowskiej (kierunek zakłady Bielmar) oraz z ul. PCK w kierunku ul. Broniewskiego. Miejsca w pasie drogowym jest dość, aby wybudować zjazdy i wjazdy na DDR z w/w ulic, zgodnie z wytycznymi rowerowymi Metropolii Silesia. Dodatkowo przydałoby się opcjonalnie dwa podłączenia do ślepych ulic: Zielonej oraz Wesołej, które też są realne do wykonania. Opracowałem zarys omawianej tu koncepcji (Foto 5) i wysłałem do Miejskiego Zarządu Dróg kilkanaście dni później.

Korzystając z okazji zbadaliśmy możliwość przedłużenia drogi rowerowej biegnącej wokół ronda PCK w kierunku ul. Broniewskiego. Sprawdziliśmy dwa warianty: obustronne, jednokierunkowe pasy oraz jednostronną, dwukierunkową DDR. Pierwszy wariant jest nie możliwy do zrealizowania ze względu na położenie zatoku autobusowej zbyt blisko przyczółku niedokończonego mostu. Wariant dwukierunkowej, 2 metrowej DDR jest możliwy do zrealizowania, lecz pojawia się problem z podłączeniem jej do obecnego układu drogowego przy rondzie na ul. Broniewskiego (Foto 4).

Przegląd tego dnia zakończyliśmy w Parku Włókniarzy, gdzie stan asfaltowej nawierzchni ciągu pieszo-rowerowego pozostawia wiele do życzenia. Miejscami mamy tu również kostkę brukową, fazowaną. Generalnie jestem zdania, że w parkach wszystkie alejki powinny posiadać szerokość min. 3 metrów i posiadać status ciągów pieszo-rowerowych. Połączenie istniejącego CPR z drogą rowerową wzdłuż ul. PCK również jest źle przemyślane i powoduje, że piesi - skracając sobie drogę - wchodzą na DDR.

Galeria 2

Mapa odcinków ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż ul. Ks. BrzóskiAbsurdy na CPR wzdłuż ul. Brzóski w rejonie pętli autobusowejSłynne zakończenie CPR wzdłuż ul. Brzóski na ogrodzeniu posesji

Dzień drugi - 2.6 km - 1 godzina
Badaniu poddaliśmy trzy odcinki ciągów pieszo-rowerowych biegnące wzdłuż ul. Ks. Brzózki, które nie dość, że nie są ze sobą połączone, to - w niektórych miejscach - wytyczone są tylko po jednej stronie jezdni (Foto 6). O ile połączenie ze sobą dwóch, najbliżej położonych odcinków nie stanowi problemu, to podłączenie trzeciego stanowi problem, bowiem brak miejsca w pasie drogowym. W efekcie rowerzysta jadąc ul. Ks. Brzóski musiałby lawirować pomiędzy jezdnią, a ciągiem pieszo-rowerowym, co nie jest ani wygodne, ani bezpieczne.

Kolejnym problemem jest nawierzchnia z kostki brukowej, fazowanej, której wymiana na kostkę niefazowaną wiązałaby się z dużymi kosztami. Podejrzewam, że wytyczenie tutaj ciągów pieszo-rowerowych ma związaek z przebiegającym tędy niebieskim szlakiem rowerowym wokół Bielska-Białej. Chciano dobrze - wyszło jak zwykle. Osobiście głęboko zastanawiam się nad likwidacją tych ciągów pieszo-rowerowych oraz ich zamianę w chodniki i taką sugestię zgłosiłem inspektorowi MZD.

Galeria 3

Ciąg pieszo-rowerowy na ul. Księży Las w 2012 i 2017 roku

Dzień trzeci - 0.8 km - 0.5 godziny
Przy padającym śniegu udaliśmy się w rejon ul. Księży Las, gdzie równolegle do oraz pod wiaduktem drogi ekspresowej przebiega ciąg pieszo-rowerowy. Jedynym mankamentem tej infrastruktury - podlegającej pod GDDiA - jest brak oznakowania pionowego na obu jej końcach. Choć jak pokazuje Google StreetView, z jednej strony takowe oznakowanie było - teraz ostał się tylko słupek (Foto 9).

Pomimo sprzyjającej pogody końcem roku, zgodnie z sugestią pracownika MZD, zdecydowałem o zakończeniu jesiennego przeglądu dróg rowerowych na tym etapie.

Ciekawe książki o tematyce rowerowej

Rekomendacja strony

Uważasz, że powyższy news jest ciekawy? Podziel się nim z innymi i dodaj go do:

Wykop Wykop FacebookGoogle Google Twitter

Komentarze ( 2 )

Nie bądź obojętny! Wyraź swoją opinię na temat artykułu Dodaj komentarz »

Avatar

01.02.2018 - 14:11 xxx napisał:

Wiem, że to będzie nie na temat ale świeży wpis to nie umknie Twojej uwagi. Już jakiś czas temu wpadłem na taki pomysł. Linia kolejowa 190 z B ... RozwińB do Cieszyna jak wiesz od wielu już lat stoi i niszczeje. Odcinek Skoczów-Cieszyn będzie rewitalizowany a odcinek BB-Skoczów jeszcze przez wiele lat będzie sobie stał. Sam pomysł przerobienia tej linii na trasę rowerową 9jak to ma miejsce tu i ówdzie) nie jest niczym nowym bo na wielu różnych forach takie pomysły padały. Ja jednak proponuje nie usunięcie infrastruktury kolejowej tylko wykorzystanie jej i w pewien sposób ochronę jej. A pomysł jest taki aby na torach (szynach) zamontować (nie na stałe) "podesty" które będą "podłożem" ścieżki rowerowej. Do tego można wykorzystać, przerabiając "podesty" firmy Velo-Pont te o których pisałeś w #1 raporcie. Wystarczy tylko zmienić sposób mocowania. Co o tym sądzisz.
Zwiń ^

Avatar

02.02.2018 - 09:49 simasted napisał:

@xxx: Myślę, że koszty takiego przedsięwzięcia byłyby ogromne i nie będzie zgody na wydanie tak dużych kwot pieniędzy na tymczasowe rozwiązanie.