górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony


» Strona » Aktualności

Raport #3 z udziału w jesiennym przeglądzie dróg rowerowych

Data: 3 grudnia 2017

Żródło:

Jeden z przeglądów technicznych dróg rowerowych, w których brałem udział z inspektorem Miejskiego Zarządu Dróg, odbył się w dniu 9 listopada. Przemierzając pieszo odcinki dróg rowerowych poddaliśmy ocenie oznakowanie poziome oraz pionowe, a także stan nawierzchni.

Dzień pierwszy - 2.3 km - 1 godzina
Przegląd rozpoczął się od krótkiego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Babiogórskiej. Obecnie w/w DDR kończy/zaczyna się przy skrzyżowaniu z ul. Orzeszkowej, w sposób który uniemożliwia bezpieczne włączenie się do ruchu rowerem oraz wjazd na drogę rowerową z jezdni. Dodatkowo wysokość krawężnika w tym miejscu jest niezgodna z przepisami (Foto 1).

Z kolei przeciwległy koniec DDR posiada połączenie z DDR biegnącą wzdłuż ul. Lotniczej, lecz połączenie to odbiega od obecnych standardów rowerowych (brak wyłukowań na skrzyżowaniu dróg rowerowych). Ponownie pojawił się problem z wysokością krawężników.

Przeanalizowaliśmy również możliwość przedłużenia tejże infrastruktury w kierunku al. Andersa i stwierdziliśmy, że właściwości terenowe w pasie drogowym pozwalają na taką inwestycję na większości odcinka ul. Babiogórskiej (Foto 4). Takie przedłużenie powinno powstać przynajmniej do miejsca, gdzie mamy stację wypożyczalni rowerów miejskich BBbike, przy pętli autobusowej.

Galeria 1

Początek/koniec DDR wzdłuż ul. Babiogórskiej - skrzyżowanie z ul. Orzeszkowej - fot. GoogleWizualizacja przedłużenia DDR wzdłuż ul. Babiogórskiej - rejon marketu StokrotkaBrak ciągłości nawierzchni oraz przejazdu rowerowego przez ul. Olszową - fot. GooglePrzedłużnie drogi rowerowej wzdłuż ul. Babiogórskiej nie stanowi problemuKoncepcja połączenia infrastruktury rowerowej na skrzyżowaniu ulic: Lotniczej, Szarotki i Babiogórskiej

Drugim ciągiem rowerowym poddanym analizie był fragment DDR wzdłuż ul. Lotniczej. Z braku czasu przeglądnęliśmy tylko 500 metrowy odcinek pomiędzy ul. Olszową, a ul. Wrzosową. Na dwóch wyniesionych skrzyżowaniach - z ul. Olszową (Foto 3) oraz ul. Jodłową - należy wykonać ciągłość nawierzchni oraz wymalować przejazdy rowerowe. Oznakowanie P-23 na w/w odcinku - odświeżone kilkanaście dni wcześniej - odbiega od obowiązujących przepisów.

Kolejnym z problemów tejże drogi rowerowej na tym odcinku jest kwestia bezpiecznego i sensownego podłączenia do układu drogowego na skrzyżowaniu ulic: Lotniczej, Wrzosowej oraz Orzeszkowej. Obecnie droga rowerowa przeistacza się w chodnik (Foto 6) i brak nawet tutaj obniżenia krawężnika!

Od jakiegoś czasu chodził mi po głowie pomysł zastosowania mini ronda na skrzyżowaniu ulic: Lotniczej, Wrzosowej i Orzeszkowej. Dwa takie mini ronda funkcjonują w rejonie kościoła w Starym Bielsku. Wrysowałem takie rondo w miejsce obecnego skrzyżowania i rozplanowałem wstępnie układ drogowy (Foto 7). Wjazd/zjazd na/z drogę(i) rowerową(wej) odbywałoby się poprzez wjazd na posesję, która byłaby jakby piątym wlotem na rondzie. Myślę, że mogłoby się to udać, ale to już zagwozdka dla projektantów. Teren jest dodatkowo pochyły i nie wiem czy to rozwiązanie jest w 100% poprawne.

Galeria 2

Kuriozalne zakończenie DDR wzdłuż ul. Lotniczej - skrzyżowanie z ul. WrzosowąKoncepcja zastosowania mini ronda na skrzyżowaniu ulic: Lotniczej, Wrzosowej i OrzeszkowejPropozycja oznakowania pasów rowerowych na czerwono na skrzyżowaniach z ulicami poprzecznymi

Skrzyżowanie ulic: Babiogórskiej, Szarotki oraz Lotniczej, wzdłuż których biegnie infrastruktura rowerowa, nie posiadająca ze sobą połączenia - to największa bolączka tego miejsca. Duży nacisk położyłem na przejazd rowerowy przez ul. Szarotki oraz połączenie DDR z pasami rowerowymi wzdłuż tej ulicy, bowiem przebiega tędy niebieski szlak rowerowy w kierunku Zabrzegu.

Wspólnie z pracownikiem doszliśmy do pewnego, sensownego rozwiązania (Foto 5) - choć trzeba przyznać, że w tym rejonie przeszkadza nam nieco inna infrastruktura techniczna: dwa słupy elektryczne oraz studzienka techniczna umieszczona ponad 40 cm nad powierzchnią chodnika, w miejscu gdzie miałby przebiegać łącznik drogi rowerowej do przejazdu rowerowego na ul. Szarotki.

W przypadku jednokierunkowych pasów rowerowych biegnących po obu stronach ul. Szarotki wskazałem na konieczność poprawienia oznakowania P-23 zgodnie z wytycznymi oraz zaproponowałem, aby pas rowerowy w miejscach przebiegu przez skrzyżowania z ulicami: Modrzewiową, Hiacyntów, Osterwy, Malwowej oraz Begonii był malowany w kolorze czerwonym, podobnie jak przejazdy rowerowe (Foto 8). Pojawił się również temat skrócenia pasów rowerowych, który planowany jest w związku z przebudową ul. Cieszyńskiej.

Ciekawe książki o tematyce rowerowej

Rekomendacja strony

Uważasz, że powyższy news jest ciekawy? Podziel się nim z innymi i dodaj go do:

WykopWykop FacebookFacebook GoogleGoogle

Komentarze ( 0 )

Nie bądź obojętny! Wyraź swoją opinię na temat artykułu Dodaj komentarz »