górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony

» Strona » Aktualności

Audyt dróg rowerowych: Bulwary Młodości (Straconka)

Data: 8 marca 2015

Żródło:

Powoli nadchodzi wiosna i zgodnie z zapowiedzią zaczynamy kolejny sezon przeglądów technicznych infrastruktury rowerowej w mieście. Na rozgrzewkę idzie tym razem ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż Bulwarów Młodości, w dzielnicy Straconka. Cały odcinek ciągu rowerowego liczy około 1.4 km i biegnie wzdłuż potoku Straconka od ul. Jeździeckiej do ul. Piaskowej.

Odcinek biegnący od pierwszej kładki nad potokiem, aż do ul. Jeździeckiej to tylko prowizoryczne "klepisko" oznaczone znakiem C-16-13 (Foto 1). Jednak miasto ma w planach przebudowę w/w odcinka i dlatego nie będę się nim zajmował. Przyjrzymy się zatem dokładnie odcinkowi biegnącemu od wymienionej kładki w kierunku ul. Piaskowej, który jest utwardzony i nie jest ujęty w w/w planie przebudowy, czy też remontu.

Dokumentacja fotograficzna 1

Nawierzchnię omawianego, utwardzonego odcinka stanowią płyty betonowe o wymiarach 50x50 cm. Niestety w wielu miejscach płyty porozjeżdżały się tworząc szpary, w które może wpaść np. koło rowerka dziecięcego, w jednym miejscu kilku brak (Foto 6), a na dość znacznym odcinku kilkadziesiąt z nich chybocze się na boki. Jazda rowerem po płytach powoduje chlapanie wodą, która pod nimi zalega oraz ciekawe efekty dźwiękowe ;) (Film)

Filmoteka

Szerokość ciągu pieszo-rowerowego na większości odcinka wynosi 3 metry, za wyjątkiem kilku miejsc, gdzie ma tylko 2 metry - m.in. pod wiaduktem w ciągu ul. Żywieckiej (Foto 3) oraz w miejscu gdzie stoi podpora rurociągu ciepłowniczego (Foto 7).

Ciekawa sytuacja jest pod torami kolejowymi, gdzie są dwa tunele - jeden ma 5 m szerokości drugi 3 m (Foto 9). Zapewne kiedyś nadejdzie moment, gdy trzeba będzie owe tunele z wiaduktami kolejowymi poddać remontowi, bądź odbudowie wtedy też węższy z nich mółby zostać poszerzony do 5 metrów. Znajduje się on na zakręcie trasy i podczas wjazdu/wyjazdu z niego mamy ograniczoną widoczność i można by wydzielić w nim DDR (Foto 10), Dzięki temu zabiegowi poprawiłoby się nieco bezpieczeństwo na tym odcinku.

Zresztą wszystkie wymienione przewężenia są możliwe do zlikwidowania i wydzielenia na tym odcinku odrębnej DDR (Foto 2,4,5,7,8), jednak będzie się to wiązało z dużymi nakładami finansowymi, wycięciem kilku drzew i wymagało by koordynacji pomiędzy kilkoma instytucjami/firmami (kolej,mzd,tauron/therma). Nawierzchnię musiałaby niestety stanowić kostka brukowa, niefazowana, bo nie ma możliwości wjazdu małym walcem pod wiaduktem na ul. Żywieckiej (chyba, że spuścimy go dźwigiem).

Dokumentacja fotograficzna 2

Ostatnią rzeczą do poprawy jest betonowy wyjazd/wjazd z tunelu obok schodów, który biegnie od ul. Piaskowej, gdzie jest wytyczony pas rowerowy. Obecnie służy on rowerzystom oraz osobom z wózkami dziecięcymi i jest on za wąski - ok. 1.5 metra. Wymagałby poszerzenia do 3 metrów i postawienia barierki na szerokości 2.2 metra, oddzielając częśc dla wózków od drogi rowerowej (Foto 11).

Temat stanu nawierzchni tego ciągu był poruszany w Gazecie Wyborczej i podobno MZD ma go naprawić - zobaczymy czy to nie była wyborcza, ale kiełbasa (ja bynajmniej w to nie wierzę). Nie spodziewam się również wzdrożenia pronowanych rozwiązań, głównie ze względu na koszty i podejście obecnych władz do infrastruktury rowerowej w mieście. No cóż, 3 kadencje, 12 lat "sukcesów", a pieniędzy, żeby chociaż uzupełnić płytki w nawierzchni, nie mówiąc o poprawie podbudowy, nie ma. Życzę dalszych "sukcesów" !

Ciekawe książki o tematyce rowerowej

Rekomendacja strony

Uważasz, że powyższy news jest ciekawy? Podziel się nim z innymi i dodaj go do:

WykopWykop FacebookFacebook GoogleGoogle

Komentarze ( 0 )

Nie bądź obojętny! Wyraź swoją opinię na temat artykułu Dodaj komentarz »