» Strona » Aktualności
Audyt dróg rowerowych: Bulwary Młodości (Straconka)
Data: 8 marca 2015
Tag: #przeglądy dróg
Powoli nadchodzi wiosna i zgodnie z zapowiedzią zaczynamy kolejny sezon przeglądów technicznych infrastruktury rowerowej w mieście. Na rozgrzewkę idzie tym razem ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż Bulwarów Młodości, w dzielnicy Straconka. Cały odcinek ciągu rowerowego liczy około 1.4 km i biegnie wzdłuż potoku Straconka od ul. Jeździeckiej do ul. Piaskowej.
Odcinek biegnący od pierwszej kładki nad potokiem, aż do ul. Jeździeckiej to tylko prowizoryczne "klepisko" oznaczone znakiem C-16-13 (Foto 1). Jednak miasto ma w planach przebudowę w/w odcinka i dlatego nie będę się nim zajmował. Przyjrzymy się zatem dokładnie odcinkowi biegnącemu od wymienionej kładki w kierunku ul. Piaskowej, który jest utwardzony i nie jest ujęty w w/w planie przebudowy, czy też remontu.
Nawierzchnię omawianego, utwardzonego odcinka stanowią płyty betonowe o wymiarach 50x50 cm. Niestety w wielu miejscach płyty porozjeżdżały się tworząc szpary, w które może wpaść np. koło rowerka dziecięcego, w jednym miejscu kilku brak (Foto 6), a na dość znacznym odcinku kilkadziesiąt z nich chybocze się na boki. Jazda rowerem po płytach powoduje chlapanie wodą, która pod nimi zalega oraz ciekawe efekty dźwiękowe ;) (Film)
Szerokość ciągu pieszo-rowerowego na większości odcinka wynosi 3 metry, za wyjątkiem kilku miejsc, gdzie ma tylko 2 metry - m.in. pod wiaduktem w ciągu ul. Żywieckiej (Foto 3) oraz w miejscu gdzie stoi podpora rurociągu ciepłowniczego (Foto 7).
Ciekawa sytuacja jest pod torami kolejowymi, gdzie są dwa tunele - jeden ma 5 m szerokości drugi 3 m (Foto 9). Zapewne kiedyś nadejdzie moment, gdy trzeba będzie owe tunele z wiaduktami kolejowymi poddać remontowi, bądź odbudowie wtedy też węższy z nich mółby zostać poszerzony do 5 metrów. Znajduje się on na zakręcie trasy i podczas wjazdu/wyjazdu z niego mamy ograniczoną widoczność i można by wydzielić w nim DDR (Foto 10), Dzięki temu zabiegowi poprawiłoby się nieco bezpieczeństwo na tym odcinku.
Zresztą wszystkie wymienione przewężenia są możliwe do zlikwidowania i wydzielenia na tym odcinku odrębnej DDR (Foto 2,4,5,7,8), jednak będzie się to wiązało z dużymi nakładami finansowymi, wycięciem kilku drzew i wymagało by koordynacji pomiędzy kilkoma instytucjami/firmami (kolej,mzd,tauron/therma). Nawierzchnię musiałaby niestety stanowić kostka brukowa, niefazowana, bo nie ma możliwości wjazdu małym walcem pod wiaduktem na ul. Żywieckiej (chyba, że spuścimy go dźwigiem).
Ostatnią rzeczą do poprawy jest betonowy wyjazd/wjazd z tunelu obok schodów, który biegnie od ul. Piaskowej, gdzie jest wytyczony pas rowerowy. Obecnie służy on rowerzystom oraz osobom z wózkami dziecięcymi i jest on za wąski - ok. 1.5 metra. Wymagałby poszerzenia do 3 metrów i postawienia barierki na szerokości 2.2 metra, oddzielając częśc dla wózków od drogi rowerowej (Foto 11).
Temat stanu nawierzchni tego ciągu był poruszany w Gazecie Wyborczej i podobno MZD ma go naprawić - zobaczymy czy to nie była wyborcza, ale kiełbasa (ja bynajmniej w to nie wierzę). Nie spodziewam się również wzdrożenia pronowanych rozwiązań, głównie ze względu na koszty i podejście obecnych władz do infrastruktury rowerowej w mieście. No cóż, 3 kadencje, 12 lat "sukcesów", a pieniędzy, żeby chociaż uzupełnić płytki w nawierzchni, nie mówiąc o poprawie podbudowy, nie ma. Życzę dalszych "sukcesów" !
Przydatne przewodniki, mapy i e-booki
Podobne wiadomości
Raport #4 z udziału w zeszłorocznym, jesiennym przeglądzie dróg rowerowychRaport #3 z udziału w jesiennym przeglądzie dróg rowerowychRaport #2 z udziału w jesiennym przeglądzie dróg rowerowychRekomendacja strony
Powyższe informacje są dla Ciebie ciekawe? Podziel się nimi z innymi na:



