górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony


» Strona » Aktualności

Audyt dróg rowerowych: ul. Bora-Komorowskiego

Data: 15 września 2014

Żródło:

W tym miesiącu przyjrzałem się uważniej drodze rowerowej biegnącej wzdłuż ul. Bora-Komorowskiego, pomiędzy ul. Partyzantów, a ul. Żywiecką. Omawiana DDR, o szerokości niemal 3 metrów na prawie całym odcinku, posiada praktycznie na całej długości nawierzchnię asfaltową. W tym roku niewielki fragment DDR, ze względu na przebudowę Gemini Parku, został odbudowany (Foto 2) w formie jaką miał przed budową tegoż centrum handlowego (cały biegnie górą, kiedyś biegł pod wejściem na górną płytę parkingu).

Dwoma miejscami, gdzie przydałoby się wykonanie fragmentów asflatu jest skrzyżowanie z ul. Partyzantów (Foto 1) oraz rejon skrzyżowania z ul. Żywiecką (Foto 9). Odnosi się tu wrażenie jakby droga rowerowa nagle się kończyła. Sama nawierzchnia asfaltowa jest w dobrym stanie, na odbudowanym odcinku wręcz idealna. Jedynie pod wiaduktem kolejowym natknąłem się na dziwną formę naprawy nawierzchni za pomocą kostek brukowych (Foto 5). Na skrzyżowaniu z ul. Błekitną znajduje się bez krawężnikowy przejazd DDR przez przecznicę - to ewenement w skali całego miasta! Tak powinno być wszędzie!

Dokumentacja fotograficzna 1

Początek drogi rowerowej wzdłuż ul. Komorowskiego, skrzyżowanie z ul. PartyzantówDroga rowerowa wzdłuż ul. Komorowskiego, odbudowany odcinek przy Gemini ParkProponowane rozwiązania na DDR przy skrzyżowaniu z ul. LeszczyńskąDroga rowerowa wzdłuż ul. Komorowskiego, skrzyżowanie z ul. LeszczyńskąDroga rowerowa wzdłuż ul. Komorowskiego pod wiaduktem kolejowymDroga rowerowa wzdłuż ul. Komorowskiego, skrzyżowanie z ul. Błękitną

W przypadku oznakowania poziomego w postaci czerownych pasów krawędziowych przydało by się jego odświeżenie na odcinku DDR biegnącym od ul. Leszczyńskiej do ul. Żywieckiej (Foto 6-8). Tradycyjnie brakuje lub źle umiejscowiono oznakowanie P-23 "rower". Taką sytuację napotkamy przy skrzyżowaniach z ul. Piekną (Foto 7) oraz ul. Błekitną (Foto 6), gdzie jego brak. Na odbudowanym odcinku znowu mamy chaotycznie wymalowane oznakowanie P-23, ale za to uraczono nas pięknie wytyczonymi przejściami dla pieszych (Foto 2). Oznakowania pionowego brak jedynie przy skrzyżowaniach z ul. Piekną oraz ul. Błękitną.

Największym bublem na drodze rowerowej wzdłuż ul. Komorowskiego jest stojący w skrajni poziomej słup elektryczny (Foto 7), który zawęża jej szerokość użytkową do ok. 1.5 metra i utrudnia widoczność rowerzystom jadącym zarówno z góry, jak i z dołu. Wyjątkowo w tym miejscu, ze względu na małą ilość miejsca, DDR ma szerokość 2 metrów. Dzisiaj nie pamiętam niestety co było pierwsze: słup czy droga rowerowa, ale jest to kolejny popis ludzkiej bezmyślności i łamania przepisów. Poruszanie się drogą rowerową utrudnia również drzewo rosnące nieopodal skrzyżowania z ul. Leszczyńską (Foto 4) oraz sygnalizator na wysepce przy skrzyżowaniu z ul. Żywiecką (Foto 10).

Dokumentacja fotograficzna 2

Droga rowerowa wzdłuż ul. Komorowskiego, skrzyżowanie z ul. PięknąDroga rowerowa wzdłuż ul. Komorowskiego, za skrzyżowaniem z ul. PięknąProponowane rozwiązania na DDR przy skrzyżowaniu z ul. ŻywieckąDroga rowerowa wzdłuż ul. Komorowskiego, wysepka na ul. ŻywieckiejSygnalizatory na drodze rowerowej wzdłuż ul. KomorowskiegoKoniec drogi rowerowej wzdłuż ul. Komorowskiego za ul. Żywiecką

Innymi drobnymi błędami, na które tym razem chciałem zwrócić uwagę są nieprawidłowe blendy w sygnalizatorach na przejazdach rowerowych (Foto 11). Co prawda to tylko nic nieznaczący szczegół i nie ma na nic wpływu, ale zdarza się często również na innych przejazdach rowerowych.

Osobiście najbardziej denerwującą rzeczą przy przejazdach rowerowych z sygnalizacją jest umiejscowienie przycisku włączania tejże sygnalizacji, które najczęściej są, albo po przeciwnej stronie DDR (Foto 10), albo bardzo daleko od niej (np. na DDR wzdłuż ul. Partyzantów, przy skrzyżowaniu z ul. Komorowskiego - 6 metrów dalej !). Wzorem jest tutaj przejazd rowerowy przez ul. Leszczyńską (Foto 3), gdzie przyciski są umiejscowione poprawnie po prawej stronie DDR.

Nadmienić należy tutaj, że przyciski (ręczne detektory) do włączania sygnalizacji są niezgodne z prawem jeśli chodzi o drogi rowerowe!. Niestety wideo detektory i inne systemy wykrywania rowerzysty wcale się dobrze nie sprawują, patrząć na ich funkcjonowanie w miastach, gdzie są wykorzystywane. Osobiście nie mam nic przeciwko przyciskom, pod warunkiem, że są pod ręką i nie muszę schodzić z rowera, aby go dosiegnąć.

W każdym razie drodzy, bielscy rowerzyści, jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową oraz rozwiązania jesteśmy jeszcze daleko w tyle za innymi miastami.

Ciekawe książki o tematyce rowerowej

Rekomendacja strony

Uważasz, że powyższy news jest ciekawy? Podziel się nim z innymi i dodaj go do:

WykopWykop FacebookFacebook GoogleGoogle

Komentarze ( 0 )

Nie bądź obojętny! Wyraź swoją opinię na temat artykułu Dodaj komentarz »