górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony

» Strona » Aktualności

Audyt dróg rowerowych: ul. Zwardońska/Lotnicza

Data: 1 lipca 2014

Żródło:

W dwunastej części przeglądów technicznych dróg rowerowych w Bielsku-Białej przyjrzałem się ciągowi rowerowemu biegnącemu wzdłuż ul. Zwardońskiej oraz jego przedłużeniu wytyczonemu wzdłuż ul. Lotniczej. Jest to jedna z lepiej zrobionych dróg rowerowych w mieście, ale po przenanalizowaniu jej dogłębnie i ze szczegółami natrafiłem na drobne niedociągnięcia.

Droga rowerowa oraz równoległy ciąg dla pieszych rozpoczyna się przy skrzyżowaniu ul. Zawardońskiej z ul. Jeżynową oraz ul. Pieczarkową (Foto 1) i biegnie w kierunku ul. Szarotki, gdzie się urywa (Foto 12), poczym leci dalej i kończy się przy skrzyżowaniu z ul. Wrzosową (Foto 18). Długość DDR, o szerokości od 1.7÷2.5 m, wynosi niemal 2 km (dokładnie 1.75 km). Droga rowerowa posiada równą nawierzchnię asfaltową na całej długości.

Dokumentacja fotograficzna 1

Początek drogi rowerowej wzdłuż ul. Zwardońskiej, rejon ul. JeżynowejPoczątek drogi rowerowej wzdłuż ul. Zwardońskiej, rejon ul. JeżynowejDroga rowerowa przy lotnisku, wzdłuż ul. ZwardońskiejDroga rowerowa przy lotnisku, wzdłuż ul. LotniczejOznakowanie poziome na drodze rowerowej wzdłuż ul. LotniczejDroga rowerowa wzdłuż ul. Lotniczej, rejon ul. Smolnej

Niestety projektanci nie wzięli pod uwagę, że w dni wolne ruch na DDR i chodniku jest ogromny i nie zastosowali, na odcinku biegnącym wzdłuż. ul. Zwardońskiej, fizycznej separacji pasów ruchu (np. trawnikiem) (Foto 3), ani nawet zróżnicowania poziomów - to poważny błąd! Skutkuje to tym, że piesi często chodzą sobie bezkarnie po DDR. Odcinek biegnący wzdłuż ul. Lotniczej posiada już zróznicowanie poziomów (Foto 4) i jest to jedyna droga rowerowa w Bielsku, gdzie występuje takie rozwiązanie.

Problem z pieszymi nieco rozwiązało wymalowanie czerwonych pasów krawędziowych oraz znaków P-23 "rower" co 50 metrów na całej długości traktu (Foto 3). O ile na odcinku przy ul. Zwardońskiej oznakowanie poziome jest poprawne, o tyle wzdłuż ul. Lotniczej wymaga poprawy. Ciągle jest powielany błąd z malowaniem znaków P-23 w miejscach wyjazdów z posesji (Foto 9), przecznic, czy przejść dla pieszych (Foto 7,11) oraz z kierunkiem malowania "rowerów" (Foto 5,17). W efekcie możemy podziwiać radosną twórczość drogowców. W dwóch miejscach przydałoby się również wymalować znaki P-10 "przejście dla pieszych" - chodzi o przeplatankę pasów za ul. Smolną (Foto 7) oraz przy skrzyżowaniu z ul. Szarotki (Foto 11).

Dokumentacja fotograficzna 2

Przeplatanka pasów na drodze rowerowej wzdłuż ul. LotniczejDroga rowerowa wzdłuż ul. Lotniczej, między ul. Smolną i ul. JodłowąDroga rowerowa wzdłuż ul. Lotniczej, rejon ul. OlszowejDroga rowerowa wzdłuż ul. Lotniczej, rejon ul. JodłowejDroga rowerowa wzdłuż ul. Lotniczej, między ul. Jodłową i ul. SzarotkiKoniec odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Lotniczej, przy ul. Szarotki

W przypadku oznakowania pionowego też mam małe zastrzeżenia, bowiem po raz kolejny mogłem zobaczyć efekty uwielbienia bielskich drogowców do słupkowania i ustawiania niepotrzebnych znaków, jak np. na początku DDR (Foto 1,2) oraz przy skrzyżowaniu z gruntową ul. Smolną (Foto 6), gdzie mamy las zduplikowanych i niepotrzebnych znaków. Droga posiada ciągłość w tym miejscu, więc nie rozumiem po co tam dwa znaki o jej końcu?

Dokumentacja fotograficzna 3

Proponowane zmiany na skrzyżowaniu ul. Lotniczej z ul. SzarotkiProponowane zmiany na skrzyżowaniu ul. Lotniczej z ul. SzarotkiProponowane zmiany na skrzyżowaniu ul. Lotniczej z ul. SzarotkiDroga rowerowa wzdłuż ul. Lotniczej między ul. Szarotki i ul. WrzosowąDroga rowerowa wzdłuż ul. Lotniczej między ul. Szarotki i ul. WrzosowąKoniec drogi rowerowej wzdłuż ul. Lotniczej przy skrzyżowaniu z ul. Wrzosową

Największym mankamentem omawianej drogi rowerowej wzdłuż ul. Lotniczej jest brak ciągłości w rejonie skrzyżowania z ul. Szarotki i ul. Biabiogórską (Foto 12). Trasa urywa się przed przejściem dla pieszych, poczym po jakiś 40 metrach przerwy biegnie dalej w kierunku ul. Wrzosowej. Znowu zapewne górę wzięła zasada: "NIE DAŁO SIĘ ZROBIĆ", ale na szczęście "DA SIĘ ZROBIĆ", tylko będzie to wymagało o nieco prac ziemnych oraz wybudowania małych fragmentów chodników jak na załączonych zdjęciach (Foto 13-15).

Odcinek DDR od ul. Szarotki do ul. Wrzosowej mógłby uchodzić za wzór idealnie zrobionej infrastruktury rowerowej gdyby nie zwężenie omijające dwa, stare drzewa (Foto 16), źle wymalowane oznakowanie P-23 (Foto 17) i brak wygodnego wjazdu na DDR przy ul. Wrzosowej (Foto 18). To wszystko, przy odrobinie dobrych chęci, można poprawić!

Ciekawe książki o tematyce rowerowej

Rekomendacja strony

Uważasz, że powyższy news jest ciekawy? Podziel się nim z innymi i dodaj go do:

WykopWykop FacebookFacebook GoogleGoogle

Komentarze ( 0 )

Nie bądź obojętny! Wyraź swoją opinię na temat artykułu Dodaj komentarz »