» Strona » Aktualności
Audyt dróg rowerowych: ul. Zwardońska/Lotnicza
Data: 1 lipca 2014
Tag: #przeglądy dróg
W dwunastej części przeglądów technicznych dróg rowerowych w Bielsku-Białej przyjrzałem się ciągowi rowerowemu biegnącemu wzdłuż ul. Zwardońskiej oraz jego przedłużeniu wytyczonemu wzdłuż ul. Lotniczej. Jest to jedna z lepiej zrobionych dróg rowerowych w mieście, ale po przenanalizowaniu jej dogłębnie i ze szczegółami natrafiłem na drobne niedociągnięcia.
Droga rowerowa oraz równoległy ciąg dla pieszych rozpoczyna się przy skrzyżowaniu ul. Zawardońskiej z ul. Jeżynową oraz ul. Pieczarkową (Foto 1) i biegnie w kierunku ul. Szarotki, gdzie się urywa (Foto 12), poczym leci dalej i kończy się przy skrzyżowaniu z ul. Wrzosową (Foto 18). Długość DDR, o szerokości od 1.7÷2.5 m, wynosi niemal 2 km (dokładnie 1.75 km). Droga rowerowa posiada równą nawierzchnię asfaltową na całej długości.
Niestety projektanci nie wzięli pod uwagę, że w dni wolne ruch na DDR i chodniku jest ogromny i nie zastosowali, na odcinku biegnącym wzdłuż. ul. Zwardońskiej, fizycznej separacji pasów ruchu (np. trawnikiem) (Foto 3), ani nawet zróżnicowania poziomów - to poważny błąd! Skutkuje to tym, że piesi często chodzą sobie bezkarnie po DDR. Odcinek biegnący wzdłuż ul. Lotniczej posiada już zróznicowanie poziomów (Foto 4) i jest to jedyna droga rowerowa w Bielsku, gdzie występuje takie rozwiązanie.
Problem z pieszymi nieco rozwiązało wymalowanie czerwonych pasów krawędziowych oraz znaków P-23 "rower" co 50 metrów na całej długości traktu (Foto 3). O ile na odcinku przy ul. Zwardońskiej oznakowanie poziome jest poprawne, o tyle wzdłuż ul. Lotniczej wymaga poprawy. Ciągle jest powielany błąd z malowaniem znaków P-23 w miejscach wyjazdów z posesji (Foto 9), przecznic, czy przejść dla pieszych (Foto 7,11) oraz z kierunkiem malowania "rowerów" (Foto 5,17). W efekcie możemy podziwiać radosną twórczość drogowców. W dwóch miejscach przydałoby się również wymalować znaki P-10 "przejście dla pieszych" - chodzi o przeplatankę pasów za ul. Smolną (Foto 7) oraz przy skrzyżowaniu z ul. Szarotki (Foto 11).
W przypadku oznakowania pionowego też mam małe zastrzeżenia, bowiem po raz kolejny mogłem zobaczyć efekty uwielbienia bielskich drogowców do słupkowania i ustawiania niepotrzebnych znaków, jak np. na początku DDR (Foto 1,2) oraz przy skrzyżowaniu z gruntową ul. Smolną (Foto 6), gdzie mamy las zduplikowanych i niepotrzebnych znaków. Droga posiada ciągłość w tym miejscu, więc nie rozumiem po co tam dwa znaki o jej końcu?
Największym mankamentem omawianej drogi rowerowej wzdłuż ul. Lotniczej jest brak ciągłości w rejonie skrzyżowania z ul. Szarotki i ul. Biabiogórską (Foto 12). Trasa urywa się przed przejściem dla pieszych, poczym po jakiś 40 metrach przerwy biegnie dalej w kierunku ul. Wrzosowej. Znowu zapewne górę wzięła zasada: "NIE DAŁO SIĘ ZROBIĆ", ale na szczęście "DA SIĘ ZROBIĆ", tylko będzie to wymagało o nieco prac ziemnych oraz wybudowania małych fragmentów chodników jak na załączonych zdjęciach (Foto 13-15).
Odcinek DDR od ul. Szarotki do ul. Wrzosowej mógłby uchodzić za wzór idealnie zrobionej infrastruktury rowerowej gdyby nie zwężenie omijające dwa, stare drzewa (Foto 16), źle wymalowane oznakowanie P-23 (Foto 17) i brak wygodnego wjazdu na DDR przy ul. Wrzosowej (Foto 18). To wszystko, przy odrobinie dobrych chęci, można poprawić!
Przydatne przewodniki, mapy i e-booki
Podobne wiadomości
Raport #4 z udziału w zeszłorocznym, jesiennym przeglądzie dróg rowerowychRaport #3 z udziału w jesiennym przeglądzie dróg rowerowychRaport #2 z udziału w jesiennym przeglądzie dróg rowerowychRekomendacja strony
Powyższe informacje są dla Ciebie ciekawe? Podziel się nimi z innymi na:



