górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony

» Strona » Aktualności

Audyt dróg rowerowych: ul. Bystrzańska

Data: 17 maja 2014

Żródło:

Im dalej brnę w przeglądy dróg rowerowych w mieście, tym więcej widzę i tym więcej wysiłku kosztuje przygotowanie materiałów - stąd opóźnienie. W jedenastym odcinku postanowiłem przeanalizować ciąg rowerowy biegnący wzdłuż ul. Bystrzańskiej, który jest jakby kontynuacją traktu rowerowego lecącego wzdłuż ul. Partyzantów.

Droga rowerowa rozpoczyna się naprzeciw hotelu Vienna, przy moście nad rzeką Biała (Foto 1) i kończy przy ul. Chabrowej, za pętlą autobusową. Cały trakt rowerowy powstał poprzez wymalowanie na asfaltowym chodniku czerwonych pasów krawędziowych oraz białej linii oddzielającej. Szerokość wymalowanego pasa rowerowego waha się od 1.5 ÷ 2 metrów.

Dokumentacja fotograficzna 1

Widok na skrzyżowanie dróg, naprzeciwko hotelu ViennaPoczątek drogi rowerowej wzdłuż ul. Bystrzańskiej naprzeciw hotelu ViennaPrzebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Bystrzańskiej przy budynku ThermyDroga rowerowa wzdłuż ul. Bystrzańskiej, objazd pierwszego przystankuDroga rowerowa wzdłuż ul. Bystrzańskiej, objazd pierwszego przystankuDroga rowerowa wzdłuż ul. Bystrzańskiej, objazd pierwszego przystanku

Niestety, jak to zwykle bywa, jakość wykonania i poprowadzenia tej niby drogi rowerowej pozostawia wiele do życzenia. Już na początku natykamy się na mały budynek Thermy, który powoduje dziwny przebieg DDR, naruszając dodatkowo jej skrajnię poziomą (Foto 3). W tym miejscu pieszy ma zaledwie 50 cm szerokości chodnika! Na szczęscie jest możliwość małej modyfikacji przebiegu DDR po nowym śladzie (Foto 7).

Co prawda w rejonach wszystkich przystanków wykonano bezpieczne objazdy, ale w przypadku jednego z nich mamy przykład ekierkowej twórczości (Foto 4,5,6), przy drugim stoi słup w skrajni poziomej (Foto 18), a przy trzecim zastosowano kostkę brukową fazowaną (Foto 20). W przypadku dwóch ostatnich przydałyby się również barierki odgradzające DDR od części dla pieszych (Foto 20).

Dokumentacja fotograficzna 2

Droga rowerowa wzdłuż ul. Bystrzańskiej, propozycja nowego poprowadzenia DDRDroga rowerowa wzdłuż ul. Bystrzańskiej, parking przy ul. ZakładowejDroga rowerowa wzdłuż ul. Bystrzańskiej, skrzyżowanie z ul. ZakładowąPrzejazd rowerowy przez ul. Bystrzańską w kierunku ul. CzołgistówDroga rowerowa wzdłuż ul. Bystrzańskiej, skrzyżowanie z ul. PiwnąDroga rowerowa wzdłuż ul. Bystrzańskiej, za skrzyżowaniem z ul. Piwną

Tuż za pierwszym przystankiem znajduje się parking, który bezpośrednio przylega do drogi dla rowerów i niekiedy parkujące auta zawężają jej szerokość (Foto 8). Jednak największym partactwem na DDR jest rejon skrzyżowania z ul. Piwną, gdzie pas ma szerokość 1.5 m, brakuje przejazdu rowerowego, pieszy musi chodzić po słupie, a sygnalizacja jest przystostosowana tylko do przejścia dla pieszych (Foto 11). Takich sygnalizacji jest więcej!

Droga rowerowa tradycyjnie już jest poprzerywana i nie ma ciągłości w trzech miejscach: przy moście naprzeciw hotelu Vienna (Foto 1), przy skrzyzowaniu z ul. Zakładową (Foto 9), przy węźle drogi S-69 (Foto 15) oraz przy pętli autobusowej (Foto 21). Problemem jest oczywiście brak wytyczonych przejazdów rowerowych. Przy węźle S-69 mamy odgałęzienie w kierunku kładki nad rzeką Biała, które też przydałoby się oznakować czerwonymi pasami i nieco przebudować (Foto 16).

Dokumentacja fotograficzna 3

Droga rowerowa wzdłuż ul. Bystrzańskiej, za skrzyżowaniem z ul. PiwnąDroga rowerowa wzdłuż ul. Bystrzańskiej, przed skrzyżowaniem z węzłem S-69Droga rowerowa wzdłuż ul. Bystrzańskiej, przy węźle drogi S-69Widok z góry na skrzyżowanie dróg przy węźle drogi S-69Droga rowerowa wzdłuż ul. Bystrzańskiej, przed drugim przystankiemDroga rowerowa wzdłuż ul. Bystrzańskiej, objazd drugiego przystanku

Asfaltowa nawierzchnia drogi dla rowerów w zdecydowanej większości jest idealna. W jednym miejscu pojawiły się peknięcia (Foto 13), prawdopodobnie od korzeni krzewów i lub drzew rosnących za płotem. W innym miejscu nawierzchnia drogi zapadła się i zarosła trawą (Foto 17). Najwięcej problemów jest w rejonach wjazdów na posesje, które wyłozone są kostką brukową, fazowaną. w przypadku kilku z nich na krawędzi wzjadu są ogromne muldy (Foto 12), które nie wpływają pozytywnie na komfort jazdy rowerem.

Dokumentacja fotograficzna 4

Przejazd rowerowy i przejście dla pieszych przy pętli autobusowejObjazd przystanku przy pętli autobusowej przy ul. BystrzańskiejWidok z góry na pętlę autobusową przy ul. Bystrzańskiej

Jeśli chodzi o oznakowanie poziome, zwłaszcza P-23 "rowerek", to w większości jest wręcz idealne. W przypadku znaków pionowych jest gorzej, głównie w rejonie jednego objazdu przystanku (Foto 4,5) i przy ul. Piwnej, o które można zahaczyć kierownicą! Oczywiście brak wielu przejazdów rowerowych (Foto 14).

Po audycie mogę z pewnościa stiwerdzić, że ten ciąg rowerowy zrobiony został na siłę i na odczepnego, po najmniejszej linii oporu. Niestety komfort poruszania się po nim jest prawie zerowy. Jest to kolejny dowód na to, że miasto nie jest przygotowane na wypożyczalnię rowerów. "Fachowcom" jak zwykle szczerze gratulujemy.

Ciekawe książki o tematyce rowerowej

Rekomendacja strony

Uważasz, że powyższy news jest ciekawy? Podziel się nim z innymi i dodaj go do:

WykopWykop FacebookFacebook GoogleGoogle

Komentarze ( 2 )

Nie bądź obojętny! Wyraź swoją opinię na temat artykułu Dodaj komentarz »

Avatar

20.06.2014 - 10:45 O_01 napisał:

A mnie interesuje, kto audyt przeprowadzał? Czy tzw. specjalista ruchu drogowego, czy autentyczny audytor brd z certyfikatem ministra, czy też " ... Rozwińjedynie" pasjonat ruchu rowerowego? Oczywiście nie ujmuję "pasjonatowi" umiejętności zdrowego spojrzenia na problem, a pytanie wynika jedynie z analizy pewnych sformułowań zawartych w powyższym "audycie" i cech zdradzających braki wiedzy z dziedziny choćby projektowania...
Zwiń ^

Avatar

20.06.2014 - 19:36 simasted napisał:

Kto by tego audytu czy też przeglądu technicznego nie robił (jak zwał tak zwał) to chyba się każdy zgodzi, że ta iluzja infrastruktury rowerow ... Rozwińej jaka została zaprezentowana na zdjęciach nadaje się do poprawy. Co do mojej rzekomej niewiedzy w temacie zasad projektowania DDR prosiłbym o konkrety, a nie ogólniki. Prawda jest taka, że większość rowerzystów ma większe pojęcie o tym jak drogi rowerowe powinny zostać zaprojektowane i wybudowane od fachowców z tysiącem certyfikatów ministerialnych.
Zwiń ^