górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony


» Strona » Aktualności

Przegląd techniczny dróg rowerowych: ul. Maczka

Data: 26 grudnia 2013

Żródło:

Korzystając z przedświątecznego wolnego dnia postanowiłem przyjrzeć się kolejnej drodze rowerowej w mieście. Ponieważ przegląd najgorszych bubli mamy w zasadzie już za sobą, więc do dziewiątego odcinka cyklu wybrałem ciąg rowerowy biegnący wzdłuż ul. Gen. Stanisława Maczka, ciągnący się od skrzyżowania z ul. Piaskową (Foto 1) do ul. Kolejowej (Foto 11).

Trakt o normatywnej szerokości 2.1 metra liczy 0.5 km długości i posiada w całości nawierzchnię asfaltową. Do niedawna stan nawierzchni nie budził zastrzeżeń, ale od kilku lat jest ona sukcesywnie niszczona w miejscach dwóch wjazdów/wyjazdów z "dzikiego parkingu" w pobliżu ul. Piaskowej (Foto 2). Parkujące tutaj nawet samochody ciężarowe powodują pękanie nawierzchni ścieżki oraz kruszą betonowe obrzeża (Foto 3,4).

Dokumentacja fotograficzna 1

Początek drogi rowerowej przy ul. PiaskowejPoczątek drogi rowerowej przy ul. PiaskowejDroga rowerowa wzdłuż ul. Maczka, obok dzikiego parkinguDroga rowerowa wzdłuż ul. Maczka, obok dzikiego parkinguDroga rowerowa wzdłuż ul. Maczka, obok kładki dla pieszych nad BiałąKładka dla pieszych nad rzeką Biała, od ul. Maczka do ul. Partyzantów

Rozwiązania są dwa: albo likwidacja parkingu i postawienie solidnych słupków uniemożliwiających wjazd, albo utwardzenie parkingu wraz z wjazdami/wyjazdami w taki sposób aby mogły wytrzymać większe obciążenie. Do kolejnych zniszczeń, kilkadziesiąt metrów dalej, przyczyła się w tym roku również koparka pracująca przy regulacji koryta rzeki Białej, która gąsienicami skrószyła asfalt na długości prawie 2 metrów (Foto 7).

W przypadku oznakowania pionowego drogi rowerowej nie ma zastrzeżeń. Niestety oznakowanie poziome w postaci kilku znaków P-23 oraz P-10, przy przejściu dla pieszych, w rejonie kładki nad rzeką, już dawno się starło (Foto 5). Odcinek od wymienionego przejścia aż do skrzyżowania z ul. Kolejową nie posiada w ogóle znaków P-23 i wymaga uzupełnienia co 50 metrów (Foto 8,9). Przydałoby się również wymalowanie czerwonych linii krawędziowych na całym odcinku drogi rowerowej, gdzyż obecnie jest ona mylona przez pieszych z chodnikiem.

Dokumentacja fotograficzna 2

Droga rowerowa wzdłuż ul. Maczka za kładką nad rzeką BiałaDroga rowerowa wzdłuż ul. Maczka, brak oznakowaniaDroga rowerowa wzdłuż ul. Maczka, proponowane oznakowanieDroga rowerowa wzdłuż ul. Maczka, stan nawierzchniKoniec drogi rowerowej przy ul. KolejowejPoczątek ul. Kolejowej połączonej przejazdem rowerowym

Najwięcej kontrowersji budzą dwa dosyć niebezpieczne przejazdy rowerowe wytyczone przez ul. Gen. Maczka. Jeden z nich prowadzi w kierunku ul. Piaskowej i trafia w sam środek tej drogi (Foto 1), co jest dyskusyjne, ale ciężko w tym miejscu wymyslić coś lepszego na tę chwilę. Na szczęście jest wykonany w kolorze czerwonym z odpornego na ścieranie pokrycia.

Drugi z przejazdów rowerowych biegnący w kierunku ul. Kolejowej wytyczony został w taki sposób, że rowerzysta jadąc od strony wymienionej drogi zmuszony jest jechać pod prąd, aby dostać się na drogę rowerową wzdłuż ul. Maczka (Foto 11,13). Również wjazd na opisywany ciąg rowerowy od strony II Urzędu Skarbowego zmusza rowerzystę do zjechania na lewo i w przypadku gdy z przeciwka nadjeżdża samochód do zatrzymania się na środku drogi. Oba przypadki stważają potencjalne zagrożenie dla rowerzystów. Na domiar złego przy przejeździe rowerowym, od strony rzeki rosną krzewy skutecznie zasłaniające widoczność (Foto 11).

Dokumentacja fotograficzna 3

Obecne rozwiązania na skrzyżowaniu ul. Maczka i ul. KolejowejProponowane rozwiązania na skrzyżowaniu ul. Maczka i ul. KolejowejSposób poruszania się rowerem po zmodernizowanym skrzyżowaniu

Jedynym rozwiązaniem jest przeniesienie przejazdu rowerowego nieco wcześniej i wybudowanie kawałka drogi rowerowej po drugiej stronie ul. Maczka, z którego możnaby bezpiecznie przedostać się z jednej strony drogi na drugą. Na szczęście wolna przestrzeń pozwala na wykonanie takiego rozwiązania. W zależności od tego czy przewiduje się przedłużenie drogi rowerowej wzdłuż ul. Maczka w kierunku Urzędu Skarbowego czy nie, można zastosować jedno z proponowanych rozwiązań (Foto 14).

Na koniec jedno z moich małych marzeń dotyczące wykonania nowej, szerokiej kładki nad rzeką Biała, w miejscu obecnej kładki dla pieszych, łączącej ul. Maczka z ul. Partyzantów (Foto 6). Szeroka betonowa konstrukcja, z wydzielonymi pasami, biegnąca bezpośrednio z poziomów obu dróg rowerowych, podobna do tej przy węźle S69, mogłaby stanowić wygodny łącznik. Obecna kładka jest wąska i przeznaczona teoretycznie dla pieszych, na dodatek kończy się z jednej strony schodami i krótkim, stromym podjazdem. Rozwiązanie dosyć niewygodne dla pieszych oraz rowerzystów, którzy tez niej korzystają.

Niestety w swojej euforii zapomniałem, że przecież tego wszystkiego nie da się zrobić...

Ciekawe książki o tematyce rowerowej

Rekomendacja strony

Uważasz, że powyższy news jest ciekawy? Podziel się nim z innymi i dodaj go do:

WykopWykop FacebookFacebook GoogleGoogle

Komentarze ( 0 )

Nie bądź obojętny! Wyraź swoją opinię na temat artykułu Dodaj komentarz »