górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony

» Strona » Aktualności

Przegląd techniczny dróg rowerowych: ul. Partyzantów

Data: 28 września 2013

Żródło:

W siódmym odcinku, udowadniania co poniektórym osobom, że infrastruktura rowerowa w Bielsku-Białej jest budowana z naruszeniem przepisów prawa i bez wyobraźni, wziąłem na tapetę drogę rowerową biegnącą wzdłuż ul. Partyzantów. Droga, licząca około 2.5 km długości, zaczyna się przy skrzyżowaniu z ul. Leszczyńską (Foto 1), a kończy przy skrzyżowaniu z ul. Maczka (Foto 24) (naprzeciwko hotelu Vienna).

Ciąg rowerowy posiada w większości nawierzchnię asfaltową, co do stanu której nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Wyjątkiem jest odcinek, puszczony jakby na siłę, po chodniku z płyt betonowych przy skrzyżowaniu z ul. Leszczyńską (Foto 3,4). W tym miejscu po małej korekcie i zdjęciu części płyt chodnikowych możnaby zmieścić pełnowymiarowy pas dla rowerów (Foto 5). Poprawy wymaga również pokrywa kanału technicznego w rejonie dawnego salonu Agata, gdzie jest prawie 10 cm mulda, widoczna tylko od jednej strony (Foto 6).

Dokumentacja fotograficzna 1

Początek drogi rowerowej przy skrzyżowaniu ul. Partyzantów z ul. LeszczyńskąWidok na skrzyżowanie ul. Partyzantów z ul. LeszczyńskąDroga rowerowa przy ul. Partyzantów, przejście w ciąg rowerowo-pieszyOdcinkek drogi rowerowej przy ul. Partyzantów po płytach chodnikowychPropozycje poprawy opłytowanego odcinka drogi rowerowejDroga rowerowa przy ul. Partyzantów, rejon dawnego salonu Agata

Największym mankamentem omawianej drogi rowerowej jest oznakowanie poziome, błędnie lub w ogóle nie wytyczone przejazdy rowerowe na skrzyżowniach (Foto 2,15,16), rejony przystanków, gdzie wybudowano objazdy niezgodne z przepisami oraz krzewy zawężające drogę rowerową. Droga rowerowa nie posiada również ciągłości przy skrzyżowaniu z ul. Długą.

Szerokość drogi rowerowej waha się od 1.7÷3.5 m, w zależności od tego jak zostały wymalowane pasy krawędziowe. W kilku miejscach brakuje jasnego i klarownego oznakowania poziomego lub brakuje go na krótkich odcinkach. Taka sytuacja ma miejsce przy skrzyżowaniu z ul. Leszczyńską (Foto 1), w rejonie zjazdu do sklepu Specjalista (Foto 7), w rejonie skrzyżowania z ul. Andersa/Komorowskiego (Foto 13,14) oraz z ul. Długą (Foto 17,21).

Dokumentacja fotograficzna 2

Droga rowerowa przy ul. Partyzantów, rejon zjazdu do sklepu SpecjalistaDroga rowerowa przy ul. Partyzantów, rejon skrzyżowania z ul. Andersa/KomorowskiegoDroga rowerowa przy ul. Partyzantów, rejon skrzyżowania z ul. Andersa/KomorowskiegoPropozycje zmian przebiegu drogi rowerowej przy przystanku autobusowymDroga rowerowa przy ul. Partyzantów, rejon skrzyżowania z ul. Andersa/KomorowskiegoPropozycje zmian przebiegu drogi rowerowej przy przystanku autobusowym

Największym "hitem" na powyższym ciągu rowerowym jest objazd przystanku nieopodal skrzyżowania z ul. Andersa/Komorowskiego, który nie dość, że jest zawężony przez krzewy rosnące przy krawędzi (Foto 8), to jeszcze posiada nieprzepisową szerokość 1.7 m (Foto 9). Wyminięcie się tutaj dwóch rowerzystów jadących z przeciwka jest niemożliwe!

Na oklaski zasługuje również piękne poprowadzenie drogi rowerowej, które wygląda jakby zrobił je ktoś nietrzeźwy (Foto 11). Przebieg ciągu rowerowego w rejonie tego przystanku powinien zostać skorygowany! Przydałoby się zamontować również bariery odgradzające część dla oczekujących na autobus od drogi rowerowej.

Dokumentacja fotograficzna 3

Droga rowerowa przy ul. Partyzantów, skrzyżowanie z ul. Andersa/KomorowskiegoDroga rowerowa przy ul. Partyzantów, skrzyżowanie z ul. Andersa/KomorowskiegoWidok na skrzyżowanie ul. Partyzantów z ul. Andersa/KomorowskiegoPropozycja poprawy oznakowania oraz przejazdów rowerowych na skrzyżowaniuDroga rowerowa przy ul. Partyzantów, rejon skrzyżowania z ul. DługąDroga rowerowa przy ul. Partyzantów, rejon skrzyżowania z ul. Długą

Drugi objazd przystanku przy skrzyżowaniu z ul. Długą również jest za wąski, na szczęście tylko o 20 cm (Foto 18). Zapewne z tego względu postawiono tutaj znak C-16-13 "ciąg pieszo-rowerowy" (Foto 17) oraz znak A-12a "zwężenie obustronne drogi" (Foto 18). Ze względu na brak roślinności i innych przeszkód zawężających skrajnię poziomą od strony rzeki nie stanowi on większego problemu. Można spokojnie domalować pasy krawędziowe oraz zlikwidować wymienione oznakowanie. Prosi się także o montaż barierek odgradzajacych.

Dokumentacja fotograficzna 4

Droga rowerowa przy ul. Partyzantów, rejon skrzyżowania z ul. DługąDroga rowerowa przy ul. Partyzantów, rejon skrzyżowania z ul. DługąDroga rowerowa przy ul. Partyzantów, rejon skrzyżowania z ul. DługąDroga rowerowa przy ul. Partyzantów, rejon skrzyżowania z ul. DługąDroga rowerowa przy ul. Partyzantów, rejon naprzeciwko BiedronkiKoniec drogi rowerowej przy ul. Partyzantów przy skrzyżowaniu z ul. Maczka

Niedaleko skrzyżowania z ul. Długą, poprowadzono, przez ul. Partyzantów, przejście dla pieszych oraz przejazd rowerowy w kierunku Cygańskiego Lasu. Niestety zamontowno nie prawidłowe oznakowanie D-6 "przejście dla pieszych" zamiast D-6b "przejście dla pieszych oraz przejazd dla rowerzystów" (Foto 22).

Problem z krzewami, zawężającymi drogę rowerową niemal o połowę, występuje nagminnie na odcinku naprzeciwko dyskontu Biedronka (Foto 23). Aktualnie zostały one przycięte, ale podejrzewam, że ten problem będzie sukcesywnie powracał co roku.

Podejrzewam, że MZD nawet nie zdaje sobie sprawy z powagi sytuacji, a jego zapewnienia o konsultacjach z rowerzystami odnośnie dróg rowerowych w mieście to kompletna bzdura. Nadal zastanawiam się kto to odbiera i pozwala na powstawanie takich rozwiązań?

Ciekawe książki o tematyce rowerowej

Rekomendacja strony

Uważasz, że powyższy news jest ciekawy? Podziel się nim z innymi i dodaj go do:

WykopWykop FacebookFacebook GoogleGoogle

Komentarze ( 2 )

Nie bądź obojętny! Wyraź swoją opinię na temat artykułu Dodaj komentarz »

Avatar

23.10.2013 - 22:58 Rad napisał:

Mankamenty takie jak ciągłość, bezpieczeństwo (oznakowanie przejazdów) i elementarny komfort kuleją. Drobniejsze „zygzaki”, brak w ... Rozwińygrodzeń przy niskim natężeniu ruchu pieszego i rowerowego (choć formalnie to błędy) uznałbym za mało istotny. Dobra robota wykonana! Jakże brakowało takich recenzji dróg rowerowych.
Zwiń ^

Avatar

10.11.2013 - 09:39 simasted napisał:

Jestem perfekcjonistą i takie niepozorne dla niektórych pierdoły jak zygzaki mnie rażą. Poza tym niezależnie od natężenia ruchu rowerow ... Rozwińego na danej drodze jestem za tym żeby budować z głową i wedle przepisów, bo to ma służyć latami. Tymczasem w Bielsku-Białej stan infrastruktury rowerowej woła o pomstę do nieba. Marnowanie publicznych pieniędzy, a nawet unijnych to juz poważna sprawa i nie może pozostać bez echa. Dlatego ekipa z MZD będzie przeze mnie piętnowana za każdy bubel w infrastrukturze rowerowej. Wkrótce kolejne odcinki ukazujące ich "kompetencje" w tym zakresie.
Zwiń ^