» Strona » Aktualności
Przegląd techniczny dróg rowerowych: ul. Dmowskiego
Data: 7 września 2013
Tag: #przeglądy dróg
Ostatnio przyjrzałem się bacznie jednej z bardziej spektakularnych inwestycji w Bielsku-Białej, jakie to podobno lubi Ratusz. Mowa o przebudowie ul. Dmowskiego wraz z budową dwóch, nowych rond. Remont dotknął również drogę rowerową i chodnik biegnący równolegle do w/w ulicy, wzdłuż muru oporowego na rzece Białej.
Droga rowerowa, o szerokości 2÷2.3 m, licząca ok. 200 metrów, zaczyna się przy placu Ratuszowym oraz kończy w rejonie ronda na ul. H. Kołłątaja (Foto 9) i aktualnie nie posiada połączenia z innymi ciągami rowerowymi.
Droga od początku posiada nawierzchnię z kostki brukowej, fazowanej. Podczas w/w przebudowy dwa końcowe fragmenty ścieżki rowerowej, liczące w sumie 100 metrów zostały "wyremontowane", a pozostała część pozostała bez zmian (Foto 5). Niestety remont nie wyszedł jej na dobre, gdyż zastosowano jeden z najgorszych rodzajów kostki brukowej, która nie dość, że jest fazowana, to jeszcze o nierównej powierzchni! Ponadto ten rodzaj bruku, po opadach deszczu jest śliski (Foto 2), co może stwarzać zagrożenie dla rowerzystów.
Niestety kolorystyka oraz rodzaj nawierzchni, zarówno starej, jak i na nowej powoduje, że ciężko odróżnić drogę rowerową od chodnika. Na domiar złego w rejonie parkingu, przyległego do omawianego ciągu, zastosowano przeplatankę pasów (Foto 4). Z kolei parkujące samochody ograniczają znacząco przestrzeń dla pieszych w tym miejscu (Foto 3). Wszystko to sprawia, że piesi chodzą w tym miejscu po drodze rowerowej! W godzinach popołudniowych to zjawisko jest nagminne (Foto 1).
W jednym miejscu droga rowerowa wraz z chodnikiem zapadła się na prawie 10 cm! Utworzył się charakterystyczny uskok, a w zagłębieniu tworzy się kałuża (Foto 7). Kolejnym rażącym przykładem na niekompetencję wykonawcy i odbierającego jest wspaniały "ekierkowy" zakręt na drodze rowerowej, przy rondzie z ul. Kołłataja. Ktoś tu chyba nie słyszał o wymaganych promieniach łuków na zakrętach, nie wspominając o poszerzeniu drogi w tym miejscu (Foto 8) .
Droga rowerowa nie posiada oznakowania poziomego, za to posiada, w jednym miejscu, aż nadmiar oznakowania pionowego, gdzie zamiast dwóch słupków ze znakami C-13/16 i C-16/13 postawiono aż cztery oddzielne (Foto 6). W innych miejscach, niektóre znaki, poodwracane są także nie w tym kierunku co trzeba.
Ogólnie cały ten ciąg to jeden wielki bubel i nadaje się do poprawy! Kostka brukowa powinna zostać wymieniona na asfalt lub, w ostateczności, na kostkę brukową bezfazową, w ciemnym kolorze, a na obrzeżach w kolorze czerwonym, tak aby była widoczna róznica pomiędzy nią, a chodnikiem. Dodatkowo powinny zostać namalowane znaki P-23 "rowerki" w odpowiednich miejscach.
Pozostaje tylko zadać dwa pytania: Jak długo mamy jeszcze tolerować tą niekompetencję, brak wyobraźni i marnotrawienie publicznych pieniędzy? Czy taki stan infrastruktury rowerowej spełnia wymogi aby na siłę wprowadzać wypożyczalnię rowerów miejskich w Bielsku-Białej? Podejrzewam, że ten pęd związany jest jedynie z działaniami pod publiczkę, w związku z niedługimi wyborami samorządowymi.
Przydatne przewodniki, mapy i e-booki
Podobne wiadomości
Raport #4 z udziału w zeszłorocznym, jesiennym przeglądzie dróg rowerowychRaport #3 z udziału w jesiennym przeglądzie dróg rowerowychRaport #2 z udziału w jesiennym przeglądzie dróg rowerowychRekomendacja strony
Powyższe informacje są dla Ciebie ciekawe? Podziel się nimi z innymi na:



