» Strona » Aktualności
Przegląd techniczny dróg rowerowych: ul. Armii Krajowej
Data: 6 maja 2013
Tag: #przeglądy dróg
Niniejszym postem rozpoczynam nowy etap w działalności strony, a mianowicie działania mające na celu poprawę stanu dróg rowerowych w mieście Bielsko-Biała, polegające na kontorolowaniu stanu ich nawierzchni, oznakowania poziomego oraz pionowego, a także wszystkich parametrów jakim muszą podlegać.
Wszystkie powyższe kwestie regulują dwie ustawy:
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie "Warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie",
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie "Szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach"..
Powyższe działania będą wiązały się z interwencjami pisemnymi w Miejskim Zarządzie Dróg w Bielsku-Białej, który odpowiada za wszelkie kwestie związane również z drogami rowerowymi. Niestety interwencje będą dotyczyć w zasadzie tylko "defektów" kosmetycznych, które są możliwe są do poprawy niemal od ręki. Niestety część niedoróbek wymaga zaakceptowania, gdyż powstały już na etapie nieprawidłowego projektu drogi, bądź jej wykonania, a ich naprawa wymagałaby znacznych kosztów.
Mam nadzieję, że moje pisma nie pozostaną bez odpowiedzi i wszystkie interwencje zakończą się powodzeniem, a współpraca będzie owocna. Podkreślam ponadto, że moim celem nie jest złosliwe wytykanie błędów komukolwiek i usilne szukanie dziury w całym, a tylko poprawa stanu naszej infrastruktury rowerowej w mieście.
Do tematu przygotowywałem się przez jakiś czas i na pierwszy ogień postanowiłem wziąć drogę rowerową biegnącą wzdłuż ul. Armii Krajowej. Jak się okazało jej początkowy odcinek, od skrzyżowania z ul. Andersa do skrzyżowania z ul. Boboli, stanowi niemałe zagrożenie dla bezpieczeństwa rowerzystów! Na w/w odcinku aż 10 pionowych znaków drogowych narusza tzw. skrajnię drogi co grozi zahaczeniem kierownicą roweru o słupek znaków drogowych. Znaki takie powinny być oddalone od krawędzi ścieżki o minimum 20 cm, a jest wręcz odwrotnie!
Jeśli chodzi o oznakowanie poziome P-23 tzw. "rowerek" również są niedociągnięcia. Znak P-23 powiniem być wymalowany na początku drogi rowerowej, bezpośrednio za każdym skrzyżowaniem oraz wyjazdem z obiektu na drogę i być powtarzany co 50 metrów na całej jej długości. Tymczasem znaki te, na całym odcinku drogi rowerowej wzdłuż ul. Armii Krajowej, nie spełniają powyższych zaleceń (Foto 2).
Również stan nawierzchni omawianej drogi rowerowej pozostawia wiele do życzenia, bowiem w kilku miejscach droga rowerowa zapadła się, zwłaszcza w pobliżu studzienek (Foto 6,10) oraz kanałów technicznych i tworzą się tam na dodatek kałuże (Foto 10). Takich zapadniętych studzienek naliczyłem około 5 sztuk, a na zdjęciach pokazane są tylko najbardziej drastyczne przypadki. W jednym miejscu brakujący fragment asfaltu zastąpiono ubitym kruszywem (Foto 12).
Na podstawie oględzin drogi rowerowej oraz sporządzonej dokumentacji fotograficznej wystosowałem pismo do bielskiego MZD w tej sprawie oznakowania poziomego, pionowego oraz nawierzchni. Pismo zostało w dniu dzisiejszym wysłane emailem na adres w/w instytucji i zgodnie z Kodeksem Postepowania Administracyjnego powinienem dostać na nie odpowiedź w ciągu maksymalnie 30 dni, a "organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki". O stanie załatwienia sprawy będę na bieżąco informował w oddzielnym wątku dotyczącym interwencji na drodze rowerowej wzdłuż ul. Armii Krajowej.
AKTUALIZACJA: 7 lipca 2013 roku
Aby zamknąć całkowicie temat drogi rowerowej przy ul. Armii Krajowej dokonałem ponownego przeglądu i okazało się, że na niektórych odcinach dwukierunkowa droga rowerowa nie spełnia przepisów dotyczących jej minimalnej szerokości bowiem wynosi niespełna 1.9 m.
Ostatnim z problemów są miejsca, w których przystanki autobusowe graniczą z drogą rowerową. Na całej długości drogi rowerowej stoją cztery takie budowle. W przypadku trzech z nich zastosowano bezpieczne obejście drogi rowerowej (Foto 13,14), natomiast przy przystanku naprzeciwko ZIAD-u nie zastosowano takiego rozwiązania. W efekcie ludzie czekający na autobus stoją na drodze rowerowej, która przebiega dokładnie przed przystankiem (Foto 15).
Na domiar złego, obok dwóch przystanków, przy drodze rowerowej, postawiono dodatkowe ławki dla podróżnych! W efekcie przy ławkach stoją sobie najczęściej grupki palaczy i blokują drogę rowerową (Foto 13). Niestety problem ludzi stojących na drodze rowerowej w rejonach przystanków dotyczy wszystkich trzech obiektów (Foto 14). W tych miejscach ławki należałoby przenieść na chodnik, a drogę rowerową ogrodzić dodatkowo barierkami, tak aby wymusić na pieszych stanie na chodniku.
Przydatne przewodniki, mapy i e-booki

Rowerem i pieszo przez Czarny Ląd. Listy z podróży afrykańskiej z lat 1931-1936
34.90 zł
-44% 19.20 zł

Podobne wiadomości
Raport #4 z udziału w zeszłorocznym, jesiennym przeglądzie dróg rowerowychRaport #3 z udziału w jesiennym przeglądzie dróg rowerowychRaport #2 z udziału w jesiennym przeglądzie dróg rowerowychRekomendacja strony
Powyższe informacje są dla Ciebie ciekawe? Podziel się nimi z innymi na:



