górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony


» Strona » Aktualności

Przegląd techniczny dróg rowerowych: ul. Armii Krajowej

Data: 6 maja 2013

Żródło:

Niniejszym postem rozpoczynam nowy etap w działalności strony, a mianowicie działania mające na celu poprawę stanu dróg rowerowych w mieście Bielsko-Biała, polegające na kontorolowaniu stanu ich nawierzchni, oznakowania poziomego oraz pionowego, a także wszystkich parametrów jakim muszą podlegać.

Wszystkie powyższe kwestie regulują dwie ustawy:
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie "Warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie",
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie "Szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach"..

Powyższe działania będą wiązały się z interwencjami pisemnymi w Miejskim Zarządzie Dróg w Bielsku-Białej, który odpowiada za wszelkie kwestie związane również z drogami rowerowymi. Niestety interwencje będą dotyczyć w zasadzie tylko "defektów" kosmetycznych, które są możliwe są do poprawy niemal od ręki. Niestety część niedoróbek wymaga zaakceptowania, gdyż powstały już na etapie nieprawidłowego projektu drogi, bądź jej wykonania, a ich naprawa wymagałaby znacznych kosztów.

Mam nadzieję, że moje pisma nie pozostaną bez odpowiedzi i wszystkie interwencje zakończą się powodzeniem, a współpraca będzie owocna. Podkreślam ponadto, że moim celem nie jest złosliwe wytykanie błędów komukolwiek i usilne szukanie dziury w całym, a tylko poprawa stanu naszej infrastruktury rowerowej w mieście.

Do tematu przygotowywałem się przez jakiś czas i na pierwszy ogień postanowiłem wziąć drogę rowerową biegnącą wzdłuż ul. Armii Krajowej. Jak się okazało jej początkowy odcinek, od skrzyżowania z ul. Andersa do skrzyżowania z ul. Boboli, stanowi niemałe zagrożenie dla bezpieczeństwa rowerzystów! Na w/w odcinku aż 10 pionowych znaków drogowych narusza tzw. skrajnię drogi co grozi zahaczeniem kierownicą roweru o słupek znaków drogowych. Znaki takie powinny być oddalone od krawędzi ścieżki o minimum 20 cm, a jest wręcz odwrotnie!

Dokumentacja fotograficzna 1

Początek drogi rowerowej wzdłuż ul. Armii Krajowej, rejon skrzyżowania z ul. AndersaPoczątek drogi rowerowej wzdłuż ul. Armii Krajowej, rejon skrzyżowania z ul. AndersaDroga rowerowa wzdłuż ul. Armii Krajowej, rejon skrzyżowania z ul. KrogulcząDroga rowerowa wzdłuż ul. Armii Krajowej, rejon skrzyżowania z ul. KrogulcząDroga rowerowa wzdłuż ul. Armii Krajowej, rejon skrzyżowania z ul. KrogulcząDroga rowerowa wzdłuż ul. Armii Krajowej, rejon skrzyżowania z ul. Boboli

Jeśli chodzi o oznakowanie poziome P-23 tzw. "rowerek" również są niedociągnięcia. Znak P-23 powiniem być wymalowany na początku drogi rowerowej, bezpośrednio za każdym skrzyżowaniem oraz wyjazdem z obiektu na drogę i być powtarzany co 50 metrów na całej jej długości. Tymczasem znaki te, na całym odcinku drogi rowerowej wzdłuż ul. Armii Krajowej, nie spełniają powyższych zaleceń (Foto 2).

Dokumentacja fotograficzna 2

Droga rowerowa wzdłuż ul. Armii Krajowej, rejon przystanku przy skrzyżowaniu z ul. BoboliDroga rowerowa wzdłuż ul. Armii Krajowej, rejon ronda z ul. KarbowąDroga rowerowa wzdłuż ul. Armii Krajowej, rejon wyjazdu z firmy NowistaDroga rowerowa wzdłuż ul. Armii Krajowej, rejon skrzyżowania z ul. BoboliDroga rowerowa wzdłuż ul. Armii Krajowej, rejon skrzyżowania z ul. BoboliDroga rowerowa wzdłuż ul. Armii Krajowej, rejon skrzyżowania z ul. Boboli

Również stan nawierzchni omawianej drogi rowerowej pozostawia wiele do życzenia, bowiem w kilku miejscach droga rowerowa zapadła się, zwłaszcza w pobliżu studzienek (Foto 6,10) oraz kanałów technicznych i tworzą się tam na dodatek kałuże (Foto 10). Takich zapadniętych studzienek naliczyłem około 5 sztuk, a na zdjęciach pokazane są tylko najbardziej drastyczne przypadki. W jednym miejscu brakujący fragment asfaltu zastąpiono ubitym kruszywem (Foto 12).

Na podstawie oględzin drogi rowerowej oraz sporządzonej dokumentacji fotograficznej wystosowałem pismo do bielskiego MZD w tej sprawie oznakowania poziomego, pionowego oraz nawierzchni. Pismo zostało w dniu dzisiejszym wysłane emailem na adres w/w instytucji i zgodnie z Kodeksem Postepowania Administracyjnego powinienem dostać na nie odpowiedź w ciągu maksymalnie 30 dni, a "organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki". O stanie załatwienia sprawy będę na bieżąco informował w oddzielnym wątku dotyczącym interwencji na drodze rowerowej wzdłuż ul. Armii Krajowej.

AKTUALIZACJA: 7 lipca 2013 roku
Aby zamknąć całkowicie temat drogi rowerowej przy ul. Armii Krajowej dokonałem ponownego przeglądu i okazało się, że na niektórych odcinach dwukierunkowa droga rowerowa nie spełnia przepisów dotyczących jej minimalnej szerokości bowiem wynosi niespełna 1.9 m.

Dokumentacja fotograficzna 3

Droga rowerowa wzdłuż ul. Armii Krajowej, przystanek przy skrzyżowaniu z ul. BoboliDroga rowerowa wzdłuż ul. Armii Krajowej, przystanek przy skrzyżowaniu z ul. MłodzieżowąDroga rowerowa wzdłuż ul. Armii Krajowej, przystanek naprzeciwko ZIAD-u

Ostatnim z problemów są miejsca, w których przystanki autobusowe graniczą z drogą rowerową. Na całej długości drogi rowerowej stoją cztery takie budowle. W przypadku trzech z nich zastosowano bezpieczne obejście drogi rowerowej (Foto 13,14), natomiast przy przystanku naprzeciwko ZIAD-u nie zastosowano takiego rozwiązania. W efekcie ludzie czekający na autobus stoją na drodze rowerowej, która przebiega dokładnie przed przystankiem (Foto 15).

Na domiar złego, obok dwóch przystanków, przy drodze rowerowej, postawiono dodatkowe ławki dla podróżnych! W efekcie przy ławkach stoją sobie najczęściej grupki palaczy i blokują drogę rowerową (Foto 13). Niestety problem ludzi stojących na drodze rowerowej w rejonach przystanków dotyczy wszystkich trzech obiektów (Foto 14). W tych miejscach ławki należałoby przenieść na chodnik, a drogę rowerową ogrodzić dodatkowo barierkami, tak aby wymusić na pieszych stanie na chodniku.

Ciekawe książki o tematyce rowerowej

Rekomendacja strony

Uważasz, że powyższy news jest ciekawy? Podziel się nim z innymi i dodaj go do:

WykopWykop FacebookFacebook GoogleGoogle

Komentarze ( 1 )

Nie bądź obojętny! Wyraź swoją opinię na temat artykułu Dodaj komentarz »

Avatar

11.05.2013 - 22:47 Gość napisał:

No wreszcie się ktoś zabrał za nich. Mnie się nasuwa pytanie, kto odbierał wykonanie tych dróg? Bo chyba musiał być jakiś inspektor, który bi ... Rozwińerze za to nasze pieniądze, a z tego, co widzimy razi niekompetencja oraz brak znajomości przepisów, nie mowie tu o dziurach oczywiście, ale o umiejscowieniu tych znaków.
Zwiń ^