górne tło
górna linia poziomaAutor strony podczas wycieczek rowerowychLogo ROWEROWE-BIELSKO.PL

Ciekawe wycieczki rowerowe i trasy rowerowe w okolicach Bielska-Białej. Wyprawy rowerowe po szczytach Beskidów.

Menu strony


» Strona » Aktualności

Planowane ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż ul. Gościnnej

Data: 17 marca 2012

Żródło: www.mzd.home.pl

16 marca br. Bielski MZD ogłosił przetarg na rozbudowę ul. Gościnnej na odcinku od ronda z ul. Kolistą (Foto 2) do skrzyżowania z ul. Karpacką. Jak można dowiedzieć się z przygotowanej dokumentacji projektowej rozbudowa tego około 400-stu metrowego odcinka ul. Gościnej ma polegać na jej poszerzeniu do szerokości 6.6 m oraz budowie po obu stronach drogi ciągów rowerowo-pieszych o szerokości 2.5 m każdy, o wyznaczonym jednym kierunku ruchu dla rowerzystów, zgodnym z kierunkiem jazdy na przyległym pasie ruchu.

Fotogaleria

Położenie odcinka ul. Gościnnej w Bielsku-BiałejUl. Gościnna - widok od strony ronda z ul. KolistąUl. Gościnna - widok od strony skrzyżowania z ul. Karpacką

Nawierzchnię zaprojektowanych ciągów rowerowo-pieszych ma stanowić 8 cm grubości kostka betonowa, niefazowana w kolorze szarym, z kolei wjazdy na posesje zostaną wyłożone czerwoną, fazowaną kostką betonową.

Po głębszym zastanowieniu i przestudiowaniu dostępnej na stronie dokumentacji projektowej (Foto 4) stwierdziłem, że w/w projekt rozplanowania ciągów rowerowo-pieszych jest nie do końca przemyślany i nie chodzi tu bynajmniej tylko o rodzaj nawierzchni...

Fotogaleria

Plan docelowej organizacji ruchu na ul. Gościnnej

W sumie obustronne chodniki mają zająć ok. 5 m szerokości. W takim razie czy nie lepiej byłoby zaplanować po jednej stronie drogi chodnik o szerokości 1.5 m, a po drugiej stronie drogę dla rowerów i pieszych z wyodrębnionymi pasami - 2 m szerokości dla dwukierunkowej drogi rowerowej (asfaltowej) i 1.5 m chodnika dla pieszych? Dlaczego akurat takie rozwiązanie?

1. Dzięki temu powstałoby fantastyczne płynne połączenie nowej drogi rowerowej z tą istniejącą wzdłuż ul. Kolistej (Foto 2).

2. Na przebudowywanym odcinku ul. Gościnna posiada dość znaczny spadek w kierunku ul. Karpackiej, więc utworzenie ciągu pieszo-rowerowgo nie jest zbyt bezpiecznym rozwiązaniem dla pieszych, gdyż rozpędzony z górki rowerzysta będzie zmuszony wymijać pieszych mogących poruszać się dowolną stroną takiego ciągu.

3. W niedalekiej przyszłości planuje się wybudowanie od podstaw przedłużenia ul. Gościnnej aż do ul. Cieszyńskiej, a nowy odcinek ma pobiec właśnie od skrzyżowania z ul. Karpacką i przebiegać w pobliżu bielskiego lotniska, wzdłuż którego istnieje droga rowerowa. Zatem gdyby wzdłuż tego nowego odcinka zaplanować również drogę rowerową o wyodrębionym pasie powstałoby bezpieczne połączenie dla rowerzystów od bielskiego lotniska aż do terenów rekreacyjnych pod Dębowcem!

Drogi rowerowe powinny, podobnie jak drogi dla samochodów, tworzyć pewną sieć i być ze sobą połączone. Oczywiście mam na mysli przypadki, gdy jest fizyczna możliwość takiego połączenia, a w/w przypadku mamy taką możliwość. A jakie jest Twoje zdanie na ten temat drogi rowerzysto? Zachęcam do podzielenia się opinią w komentarzu.

Ciekawe książki o tematyce rowerowej

Rekomendacja strony

Uważasz, że powyższy news jest ciekawy? Podziel się nim z innymi i dodaj go do:

WykopWykop FacebookFacebook GoogleGoogle

Komentarze ( 0 )

Nie bądź obojętny! Wyraź swoją opinię na temat artykułu Dodaj komentarz »